بایگانی آبان ۱۴۰۲ :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

دستاوردد جدید دانش بنیان ها در صنعت نفت / بومی سازی پوشش های دوجزئی

  • ۷۵

دستاوردد جدید دانش بنیان ها در صنعت نفت / بومی سازی پوشش های دوجزئی

 فعالان یک شرکت دانش‌بنیان‌ با تکیه بر ویژگی‌های فناوری نانو، موفق به بومی‌سازی پوشش‌های دوجزئی شدند که به طور گسترده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شود.

امیر شیخ بهایی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهبود صنعت مهان به فعالیت این مجموعه در حوزه محصولات و خدمات مهندسی و پوشش‌دهی سطح اشاره کرد و گفت: پوشش‌های دو جزئی حاوی نانوذرات سرامیکی با قابلیت مقابله با شرایط خاص خوردگی و سایش یکی از محصولات دانش‌بنیان این شرکت است که در صنایع نفت، گاز پالایش، پتروشیمی، فولاد و ... کاربرد دارد.

وی از تامین نیاز فعالان صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد به محصولات پوشش‌دهی سطوح با تولید داخل و بی‌نیازی از واردات خبر داد و افزود: محصولات وارداتی مشابه، دارای عمر مفید کم‌تری بوده و قابل قیاس با نمونه تولیدی در این مجموعه نیست. در واقع با توجه به روند انجام شده روی این محصول از حیث کارامدی، کیفیت و عمر مفید مشابه داخلی و خارجی ندارد.

این فعال فناور با بیان اینکه بهبود صنعت مهان توانسته است برای ۲۰ متخصص به طور مستقیم و برای ۶۰ نفر به طور غیر مستقیم اشتغال ایجاد کند، یادآور شد: بهبود صنعت از جمله شرکت‌های مستقر در شهرک علمی، تحقیقاتی اصفهان است که به طور تخصصی در حوزه مهندسی سطح و تولید پوشش‌های صنعتی، فلزی سرامیکی و کامپوزیتی فعالیت دارد.

شیخ بهایی درمورد صرفه‌جویی حاصل از تولید پوشش‌های دوجزئی نانوساختار اظهار داشت: بر اساس آمارهای غیر رسمی که از یکی از صنایع کشور اعلام شده است، میزان واردات این حوزه بیش از ۲ میلیون دلار است. این میزان صرفاً مربوط به بخشی از صنایع بوده و از تمام صنایع اطلاع دقیقی در دست نیست. البته از نظر مشخصات، محصولات وارداتی قابل قیاس با نمونه تولیدشده نیست.

وی با بیان اینکه روند تحقیق و توسعه‌ برای ساخت این محصول دانش‌بنیان حدود چهار سال به طول انجامیده است، افزود: اولین نمونه صنعتی طی شش ماه گذشته آماده سازی و تحویل صنعت شده است. پس از دریافت تاییدیه‌های میدانی لازم یکی از صنایع بابت این موضوع در گام اول درخواست قطعی در حدود ۲۰ میلیارد تومان بود این موضوع صرفاً مربوط به یکی از صنایع بوده و در صورت ادامه روند با توجه به این که فروش محصولات شرکت به تازگی عملیاتی شده است، پیش بینی می شود این عدد دست کم ۱۰ برابر بیش‌تر شود و به عدد ۲ هزار میلیارد ریال برسد.

مدیرعامل شرکت بهبود صنعت تصریح کرد: با توجه به ابتکارات و خلاقیت‌های صورت گرفته می توان گفت در فاز صنعتی و نمونه‌های بزرگ، این پوشش برای اولین بار در دنیا در فاز عملیاتی تولید می شود و با توجه به تخصص و اشراف متخصصان این شرکت نسبت به رقبای خارجی، این محصول با توجه به عدم وجود مشابه دیگر، می‌تواند در بازارهای اروپایی حرف‌های جدی برای گفتن داشته باشد.

شیخ بهایی، کشورهای حوزه خلیج فارس را با توجه به بازار گسترده صنایع نفت و گاز از اهداف صادراتی این شرکت برشمرد و گفت: در گام بعدی با تسلط بر بازارهای داخلی، به طور قطع برنامه صادراتی در این خصوص به طور جدی دنبال خواهد شد و این شرکت در نظر دارد طی سال جاری و با توجه به زیرساخت موجود، تقاضای قطعی را تحقق ببخشد و در گام بعدی و با توسعه زیرساخت، ظرفیت تولید و صادرات را افزایش دهد.

انتصاب دکتر سید عباس موسوی، به عنوان سرپرست جدید دانشگاه شریف

  • ۸۲

سخنگوی وزارت علوم:

انتصاب دکتر سید عباس موسوی، به عنوان سرپرست جدید دانشگاه شریف 

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی از انتصاب «سیدعباس موسوی» عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی این دانشگاه خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، علی شمسی پور در این پیام که در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد، نوشت: آقای دکتر سیدعباس موسوی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف امروز صبح به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد و از زحمات صادقانه آقای دکتر رسول جلیلی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

دکتر رسول جلیلی در تاریخ ۲۶ مهر ۱۴۰۰ از سوی محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به سمت سرپرستی دانشگاه صنعتی شریف برگزیده و پس از تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی در ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ به ریاست این دانشگاه منصوب شد.

دکتر سید عباس موسوی دانشیار دانشکده مهندسی شیمی و نفت دانشگاه صنعتی شریف و دانش آموخته مقطع کارشناسی؛ مهندسی شیمی، گرایش طراحی فرآیندهای صنایع نفت، دانشگاه صنعتی شریف( ۱۳۷۸-۱۳۷۴)، کارشناسی ارشد مهندسی شیمی، گرایش مهندسی پلیمر، دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۰-۱۳۷۸) و دکتری مهندسی شیمی، گرایش مهندسی پلیمر، دانشگاه صنعتی شریف (۱۳۸۶- ۱۳۸۰) است.

موسوی سابقه مسئولیت حوزه ریاست مرحوم دکتر روستا آزاد و ریاست مرکز پژوهشی بیوشیمی دانشگاه را هم در کارنامه خود دارد. (به نقل از ایرنا)

راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در هند

  • ۸۴

راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در هند

رییس دانشگاه تهران تشکیل پارلمان دانشگاهی مشترک بین دانشگاه‌های بزرگ ایران و هند و استقرار دبیرخانه آن در این دانشگاه را پیشنهاد کرد و گفت: راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در هند یکی از هدف گذاری‌ها در زمینه توسعه حضور در خارج از مرزهای جغرافیایی است.

سید محمد مقیمی در دیدار با «رودرا گائوراو شرست» سفیر هند در ایران که در محل دفتر رییس دانشگاه انجام شد، با تاکید بر اشتراکات فرهنگی ۲ کشور بر توسعه روابط علمی، دانشگاهی، اقتصادی و سیاسی تهران - دهلی نو تاکید کرد.

وی افزود: برگزاری دوره‌های مشترک دانشگاه تهران و دانشگاه‌های برتر هند با اعطای مدرک مشترک، انتخاب دانشگاه‌های معتبر هند به عنوان مقصد فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران و برعکس و همچنین برگزاری تورهای کوتاه‌مدت برای دانشجویان ۲ کشور به منظور بازدید از ظرفیت‌های علمی و فرهنگی یکدیگر از زمینه‌های مورد علاقه این دانشگاه برای گسترش همکاری دانشگاهی با کشور هند است.

رییس دانشگاه تهران از گسترش حضور این دانشگاه در پهنه ایران و گسترش فعالیت‌های آن در سطح کشور به عنوان یک سیاست مدیریت دانشگاه طی ۲ سال اخیر نام برد و در زمینه توسعه حضور دانشگاه تهران در خارج از مرزهای جغرافیایی نیز اظهار داشت: دانشگاه تهران در حال توسعه همکاری‌های بین‌المللی با اولویت کشورهای همسایه و کشورهای همسو و هم‌راستا با راهبردهای نظام جمهوری اسلامی ایران است.

مقیمی ادامه داد: در این راستا، فعالیت برای راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در کشور عراق را آغاز کرده‌ایم و توافق‌هایی با بخش‌های دولتی و غیردولتی عراق به منظور راه‌اندازی شعبه این دانشگاه در شهرهای مختلف عراق داشته‌ایم.

آغاز پذیرش دانشجو در شعبه گرجستان دانشگاه تهران از بهمن ۱۴۰۲

وی با بیان اینکه نجف اشرف اولین شهر هدف گذاری شده در کشور عراق برای راه‌اندازی اولین شعبه دانشگاه تهران در این کشور است، افزود: در کشور سوریه نیز همکاری مشترکی را با دانشگاه دمشق به منظور راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در این کشور آغاز کرده‌ایم.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: همچنین در شعبه گرجستان دانشگاه تهران از بهمن ماه ۱۴۰۲ نسبت به پذیرش دانشجو اقدام می‌کنیم. رییس پردیس بین‌المللی ارس دانشگاه تهران که به عنوان مسئول راه‌اندازی شعبه گرجستان منصوب شده است، هفته گذشته در سفر به کشور گرجستان بازدیدی از فضای مهیا شده برای شعبه دانشگاه داشت و این شعبه به زودی افتتاح می شود.

مقیمی، راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در هند را به عنوان یکی از هدف گذاری‌های دانشگاه در زمینه توسعه حضور دانشگاه تهران در خارج از مرزهای جغرافیایی یاد کرد و بیان داشت: بخش قابل اعتنایی از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران از دانش‌آموختگان دانشگاه‌های معتبر هندوستان هستند.

وی ادامه داد: این موضوع در کنار اشتراکات فرهنگی و همچنین مذاکراتی که در ماه‌های اخیر با علمای تراز اول کشور هندوستان داشته‌ایم، زمینه را برای راه‌اندازی شعبه دانشگاه در این کشور و توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی دو کشور روشن‌تر می‌کند. پیگیری فعالیت‌های مقدماتی به منظور راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در کشور هندوستان به دکتر نجفی برزگر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران محول شده است.

پیشنهاد شکل‌گیری پارلمان دانشگاهی مشترک بین دانشگاه‌های بزرگ ایران و هند

رییس دانشگاه تهران با بیان تجربه برگزاری هفت اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ ایران و روسیه در تهران و مسکو، از برنامه‌ریزی به منظور رقم خوردن این تجربه بین دانشگاه‌های بزرگ ایران و چین با محوریت دو دانشگاه تهران و نانجینگ خبر داد.

مقیمی با ارائه پیشنهاد برگزاری اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ ایران و هند، گفت: پیشنهاد می‌کنم پارلمان دانشگاهی مشترک بین دانشگاه‌های بزرگ ایران و هند شکل بگیرد، دبیرخانه آن در دانشگاه تهران مستقر شود و چهار کمیسیون تخصصی شامل کمیسیون‌های ادبیات و فرهنگ، کارآفرینی و فناوری اطلاعات و کمیسیون برنامه‌ریزی نشست‌های مشترک علمی برای توسعه روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی در این پارلمان شکل بگیرد؛ به گونه‌ای که بین دانشگاه‌های واجد شرایط و علاقمند برای عضویت در این پارلمان تقسیم کار صورت گیرد تا آینده روشنی را برای گسترش روابط علمی بین دانشگاه‌های دو کشور ترسیم کنند.

گسترش همکاری‌های ایران و هندوستان در زمینه کارآفرینی

مؤسس و رییس کرسی کارآفرینی یونسکو در جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هند در زمینه توسعه کارآفرینی یکی از موفق‌ترین کشورها است که کارهای بزرگی را در زمینه کارآفرینی هم به صورت علمی و هم عملیاتی انجام داده است. امروز در ایران نیز بحث کارآفرینی به عنوان یکی از اولویت‌ها در سطح ملی هدفگذاری شده است و ۲ کشور می‌توانند همکاری‌های علمی و عملیاتی وسیعی در این زمینه داشته باشند، به ویژه که دانشکده کارآفرینی به عنوان یک دانشکده مستقل در دانشگاه تهران فعال است و یکی از محورهای کلیدی شعار دانشگاه تهران در دوره جاری مدیریتی، بر تحقق دانشگاه کارآفرین تاکید دارد.

اعلام آمادگی دانشگاه تهران برای میزبانی اولین نشست پارلمان دانشگاهی مشترک ایران و هند

مقیمی با اعلام آمادگی برای میزبانی اولین نشست پارلمان دانشگاهی ایران و هند در اوایل سال جدید میلادی در تهران با حضور رؤسای ۱۴ دانشگاه بزرگ ایران و رؤسای دانشگاه‌های بزرگ هندوستان، گفت: یکی از اولین فعالیت‌های مشترک می‌تواند راه‌اندازی یک شرکت انتشاراتی مشترک با دانشگاه‌های برتر هند به منظور نشر آثار علمی اندیشمندان و دانشمندان ۲ کشور باشد.

تمایل سفیر هند در ایران برای تبادل فناوری

رودرا گائوراو شرست سفیر هند در تهران نیز در این دیدار، طراحی برنامه‌های کاربردی و عملیاتی برای گسترش روابط علمی و دانشگاهی بین هند و ایران را موجب تعمیق دوستی ۲ کشور دانست و اظهار داشت: همکاری بین دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و گروه‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌های معتبر هند می‌تواند نقطه شروع خوبی برای همکاری باشد تا این همکاری به تدریج به رشته‌های دیگر نیز تسری پیدا کند. دو کشور در حوزه فناوری‌ها نیز به پیشرفت‌های بومی و مستقلی دست پیدا کرده‌اند که می‌توانیم به تبادل این پیشرفت‌ها فکر کنیم.

وی با ابراز تمایل برای اعطای بورسیه‌های جامع دانشگاه‌های معتبر هندوستان به داوطلبان نخبه ایرانی در تمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری همه رشته‌ها به جز پزشکی، مهندسی و حقوق، اعلام کرد: این بورسیه‌ها تمامی هزینه‌های آموزش و اقامت در هند را پوشش می‌دهد.
سفیر هند در تهران با اظهار اینکه تعداد دانشجویان بین‌الملل دانشگاه‌های این کشور رو به کاهش رفته است، یکی از دلایل این روند کاهشی را مشکلات مربوط به پرداخت به دلیل تحریم‌ها دانست.

سفیر هند در ایران در بخش دیگر سخنانش به جمعیت جوان هند و تناسب نداشتن ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های هند با میزان تقاضا، خاطرنشان کرد: این فرصتی برای دیگر کشورها به منظور جذب داوطلبان آموزش عالی در هند است. با توجه به نزدیکی فرهنگی و تمدنی هند و ایران، دانشگاه‌های معتبر ایران بویژه برای دختران دانشجوی هندی مناسب‌تر از دانشگاه‌های دیگر کشورها است و تحصیل آنها در ایران مایه آسودگی خاطر بیشتری برای والدین آنها خواهد بود.

استقبال سفیر هند از ایده ایجاد پارلمان دانشگاهی بین هند و ایران

رودرا گائوراو شرست همچنین ضمن استقبال از راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در این کشور، ایده رییس دانشگاه تهران در زمینه ایجاد پارلمان دانشگاهی مشترک هند و ایران را ایده‌ای امیدبخش برای پیشرفت در همکاری‌ها دانست.

وی در پایان در پاسخ به معاون بین‌الملل دانشگاه تهران در زمینه احیای انجمن استادان زبان فارسی در هند، گفت: فارسی به عنوان یکی از ۹ زبان کلاسیک هند شناخته می‌شود، بنابراین زبان فارسی توسعه خوبی در هند خواهد داشت. بر این اساس، فعالیت انجمن استادان زبان فارسی در هند مهم‌تر از قبل هم خواهد بود چراکه ما به کمک بیشتری از سوی ایران برای گسترش آموزش زبان فارسی نیازمند هستیم. علاقمند هستیم کتاب‌های ادبی فارسی و هندی به طور مستقیم به زبان هندی و فارسی ترجمه شوند، چون زبان‌های شرقی احساسات خاصی را منتقل می‌کنند که در زبان غربی مغفول می‌مانند، بنابراین خوب است که ترجمه به صورت مستقیم انجام شود.

درخواست برای احیای انجمن استادان زبان فارسی در هند

به گزارش دانشگاه تهران، الهام امین‌زاده معاون بین‌الملل دانشگاه تهران نیز در این دیدار با یادآوری فعالیت ۱۳۹ کرسی زبان فارسی در هند و ۱۵ کرسی زبان فارسی در کشمیر، از سفیر هند در تهران خواست تا احیای انجمن استادان زبان فارسی در این کشور مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به تجربه راه‌اندازی پارلمان آسیایی در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: پیشنهاد رییس دانشگاه تهران در زمینه ایجاد پارلمان علمی و دانشگاهی ایران و هند می‌تواند همبستگی بین دو ملت را تعمیق بخشد.

اعلام آمادگی برای راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات هندی در دانشگاه تهران

در ادامه این دیدار، گسترش همکاری‌های علمی دو کشور در زمینه‌های فناوری اطلاعات، محیط زیست، علوم دریایی، گردشکری، مدیریت بحران، علوم کامپیوتر، معماری و شهرسازی، خودروسازی، نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر از سوی دلاور مدیرکل اعضای هیأت علمی و دانشجویان بین‌الملل دانشگاه تهران مورد تاکید قرار گرفت.

فرزانه اعظم لطفی مدیر گروه زبان و ادبیات اردو دانشگاه تهران نیز برای راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات هندی در دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران اعلام آمادگی کرد.

شناسایی رشته‌های پرمتقاضی و مورد نیاز در هند

کریم نجفی برزگر عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز با بیان اینکه فرآیند راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران در هندوستان با اجرای طرح مطالعاتی در زمینه شناسایی رشته‌های پرمتقاضی و مورد نیاز در هند آغاز شده است، گفت: با وجود اینکه دانشگاه‌های معتبر با رتبه‌های جهانی مطلوب در هند فعال هستند، اما تقاضای جمعیت جوان هندوستان برای آموزش عالی، بیش از ظرفیت موجود دانشگاه‌های هند است. بنابراین این کشور به عنوان یک مقصد مناسب برای راه‌اندازی شعبه دانشگاه تهران مورد توجه ما قرار دارد. (به نقل از ایرنا)

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نشر دانشگاهی برگزار شد/معرفی 11 کتاب برتر و تجلیل از دو نشردانشگاهی

  • ۷۶

 آیین اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نشر دانشگاهی برگزار شد / معرفی 11 کتاب برتر و تجلیل از دو نشر دانشگاهی 

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نشر دانشگاهی با حضور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین روز هفته کتاب با معرفی ۱۱ کتاب برتر و تجلیل از دو ناشر دانشگاهی برگزار شد.

بآیین اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نشر دانشگاهی و چهارمین دوره کتاب برگزیده دانشگاهی سه‌شنبه (۳۰ آبان‌ماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از نویسندگان و ناشران دانشگاهی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

احمدوند با بیان اینکه خدا را شاکرم که در کشورمان شاهد برپایی چنین جلساتی هستیم و مسیر توسعه، رشد و پیشرفت کشور در حال پیمودن است، گفت: باید با رفع موانع به این پیمودن مسیر، شتاب و سرعت هم بخشید.

وی ادامه داد: کار ترویج اصولاً کار حاکمیت سیاسی و حوزه قدرت نیست، اگر ترویج به معنای معرفی، نمونه‌سازی، الگوسازی و دعوت دیگران به پیروی و تبعیت از جانب گروه‌های مردمی انجام شود، موثرتر است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برگزاری چنین جلساتی به‌همت انجمن تخصصی وابسته به ناشران موثرتر از معرفی ازسوی یک نهاد دولتی است، عنوان کرد: چنین اقدامی ارزشمند است. چنین کارهایی را باید تشویق کرد و دولت وظیفه دارد از این کارها حمایت کند، چنین کارهایی نیز پسندیده‌تر و مقبول‌تر است.

وی ادامه داد: رویکرد ما نیز باید چنین باشد که توصیه و ترویج از سوی دولت کفایت نمی‌کند و مقبولیت کافی نمی‌تواند داشته باشد. در این میان گروه‌ها و نهادهای تخصصی وارد شوند، توصیه کنند و مردم را دعوت کنند؛ چنین اقداماتی موثرتر است.

احمدوند با اشاره به تعدد دستاوردها و تولیدات علمی متعدد در کشور گفت: رساندن دانش علمی به مخاطب عمومی علاقه‌مند به آن حوزه مسئله مهمی است؛ در این زمینه مشکلاتی داریم. معمولاً متخصصان و پژوهشگران، زبان و نثر مقبول و مطلوب برای عمومی مردم یا علاقه‌مندان را ندارند که طبیعی است؛ زیرا فعالیت پژوهشی و تخصصی داشتند.

به‌گفته وی، رساندن این محتوا و فرآوری آن به یک زبان و قالب برای فهم علاقه‌مندان غیرمتخصص، یک تخصص است، در این زمینه با وجود پژوهشگران و متخصصان خوبی که داریم، کمبودهایی نیز وجود دارد؛ حرف‌ها و نکات ارزشمند آن‌ها به زبان قابل استفاده عموم مردم ترجمه نمی‌شود.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی از جنبه‌های کار گروهی، ترجمه یافته‌های تخصصی برای عموم است؛ ناشران می‌توانند در این زمینه کمک کنند.

احمدوند در ادامه با بیان اینکه در کشور دانش، منتهی به ثروت نمی‌شود، عنوان کرد: این موضوع یکی از ضعف‌ها در این حوزه است؛ درحالی که باید به سمتی برویم، دانش، به تولید ثروت منتهی شود هم برای پژوهشگر و دانشمند، هم برای کسانی که در ترویج علم قدم می‌گذارند و هم برای نهادهای علمی سرمایه‌گذار و پشتیبان.

وی با اشاره به وضعیت کنونی جهان، گفت: این‌روزها برای همه روشن‌تر شده که قدرت باید داشت، اگر قوی نباشید به راحتی از بین می‌روید و به شما ظلم می‌کنند و در جلوی چشم میلیاردها نفر هرکاری بخواهند انجام می‌دهند و توجیه حقوقی هم دارند.

احمدوند با ارائه تعریفی از قدرت، افزود: امیرالمونین (ع) می‌فرمایند که «قدرت علم است»، جامعه‌ای که علم نداشته باشد، جامعه قوی‌ای نیست حتی اگر ساختمان و بزرگراه‌های خوبی داشته باشد، اما آن چیزی که قدرت می‌سازد علم است. افتخار و قدرت ما به‌وجود و داشتن عالمان و نهادهای علمی موثر است. در این زمینه هرچقدر سرمایه‌گذاری و کار شود، منجر به قوی کردن کشور می‌شود و قدرت و اقتدار یک کشور باید مربوط به حوزه علم باشد؛ غیر از این نیست.

وی با بیان اینکه دانش، امید می‌آفریند، گفت: اگر در جامعه‌مان امید کمرنگ و اراده‌ها ضعیف می‌شود به این دلیل است که دستاوردهای علمی و توانمندی‌هایمان در حوزه علم و دانش و پژوهش برای عموم مردم بیان نمی‌کنیم، این دستاوردها باید به جامعه معرفی شوند.

رشد آثار تالیفی در ناشران خصوصی

در این مراسم کاظم آرمان‌پور، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در سخنانی با اشاره به تاسیس این انجمن در سال ۱۳۸۳، گفت: امسال بخش ترجمه به چهارمین تجربه برگزاری جشنواره اضافه و پس از ارسال فراخوان به ناشران، ۵۲۰ عنوان اثر به دبیرخانه ارسال شد.

وی افزود: ۶۷ ناشر دولتی و خصوصی آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که از میان آن‌ها ۳۰۱ اثر تالیفی و ۲۱۹ اثر ترجم ه است.

آرمان‌پور با اشاره به معیارهای چهارگانه این جشنواره توضیح داد: محتوای مناسب علمی و نوآوری در ارائه موضوع، توجه به شیوۀ نگارش، ترجمه، ویرایش علمی، ادبی و صوری، صفحه‌آرایی، گرافیک، رسم‌الخط، کیفیت چاپ و صحافی و طراحی جلد ازجمله معیارهای این جشنواره بود.

وی با بیان اینکه در بخش ترجمه اثری به مرحله دوم راه پیدا نکرد، گفت: همه آثار بررسی‌شده در بخش تالیف هستند و با ۸۰ نفر ساعت کار کارشناسی ۱۱ عنوان کتاب در ۶ رده دیویی انتخاب شدند، از میان این کتاب‌ها توسط ۷ ناشر بخش خصوصی و ۳ ناشر بخش دولتی منتشر شده‌اند.

آرمان‌پور همچنین افزود: آمار کتاب‌های تالیفی تحویل داده شده به دبیرخانه نشان می‌دهد ناشران دانشگاهی بخش خصوصی در تولید و انتشار کتاب‌های ترجمه از نظر کمّی و کیفی آثار مطلوبی عرضه کرده‌اند، انتظار داریم با اصلاح سیاست‌گذاری در نهادهای آموزشی عالی در آینده نتیجه بهتر از این هم باشد.

وی بیان کرد هدف این مراسم، قدردانی و پاسداشت کوشش مولفان آثار برگزیده است، در عین حال قرار شده که هدیه نقدی از طرف معاونت امور فرهنگی به پدیدآورندگان آثار برگزیده تقدیم شود و از آثار برگزیده مطابق مقررات دایره خرید کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلای خریداری شود.

در پایان این مراسم از وحید حدادی‌اصل، نویسنده کتاب «مبانی مهندسی پلیمریزاسیون» ابراهیم بیگ‌زاده، مولف کتاب «حقوق بین‌الملل»، مصطفی معین، مولف کتاب «آلرژی» محمدرضا مهرگان، مولف کتاب «نظزیه مطلوبیت از فلسفه تا عمل»، فیروز آرش، مولف کتاب «مکانیک کوانتومی»، سیروس باور، مولف کتاب «نفت؛ تمدن صنعتی و معماری در خوزستان ایران»، اسحاق رحیمیان، مولف کتاب «روانشناسی بالینی سلامت»، فاطمه بهرام‌نژاد، مولف کتاب «مراقبت‌های جامع پرستاری در بخش‌های مراقب ویژه»، احمد سعیدنیا، مولف کتاب «بنیان‌های شهر و شهرسازی»، نیره زبرجدی، مولف کتاب «وضعیت علمی شیعیان در دوره سلجوقیان» و حسن امیری اوغان، مولف کتاب «دانش تولید کلزا در ایران» تقدیر شد.

همچنین از سال‌ها تلاش و فعالیت‌های علی‌حسین سازمند، مدیر انتشارات «دانژه» به‌عنوان ناشر پیشکسوت دانشگاهی و حسین افشار، مدیر انتشارات «ابن سینا» به‌دلیل ترجمه آثار دانشگاهی و استواری در نشر دانش تجلیل شد. (به نقل از ایبنا)

پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه 2 تا 11 آدر / حضور حضور ۵ ناشر ایرانی

  • ۸۰

پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه 2 تا 11 آدر / حضور حضور ۵ ناشر ایرانی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از شرکت پنج ناشران ایرانی در پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه خبر داد و گفت: از این تعداد سه ناشر از کردستان در این رویداد فرهنگی حضور دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سنندج، علی اصغر دریایی، دوشنبه با همراهی معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با هدف رایزنی و مراودات فرهنگی و حضور در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کرکوک به کشور عراق سفر کرد که عصر سه‌شنبه با همراهی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه با مدیر پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق دیدار و از محل برپایی این نمایشگاه بازدید کرد.

وی در گفتگوی تلفنی به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران ایبنا اظهار کرد: پنج ناشر ایرانی در پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب سلیمانیه شرکت می‌کنند که از این تعداد سه ناشر از کردستان است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از دوم تا ۱۱ آذر ماه جاری با حضور ۲۰ کشور از جهان عرب، آسیا، اروپا و آمریکا برپا می‌شود، اضافه کرد: غرفه جمهوری اسلامی ایران نیز همانند ادوار گذشته در این رویداد فرهنگی شرکت می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان همچنین شامگاه سه‌شنبه با «حمه محمد سعید» وزیر روشنبیری اقلیم کردستان عراق دیدار و هر دو طرف بر تدوام مراودات فرهنگی و هنری تاکید کردند.

‌علی‌اصغر دریایی در این دیدار از حضور ناشران، نویسندگان و هنرمندان در برنامه‌های فرهنگی و هنری میان هر دو کشور استقبال کردند. (به نقل از ایبنا)

راه اندازی بخش داوری کتاب برای حل اختلافات حقوقی اعضای صنعت نشر

  • ۷۶

راه اندازی بخش داوری کتاب برای حل اختلافات حقوقی اعضای صنعت نشر

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما در حال راه‌اندازی بخش داوری کتاب هستیم. اختلافات حقوقی بین اعضای مختلف صنعت نشر مانند نویسنده، مترجم، مروج و… از این طریق حل خواهند شد.

نشست هم‌اندیشی ناشران با یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دوشنبه (بیست‌ونهم آبان ۱۴۰۲) در اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد. در این نشست علی رمضانی، دبیر هفته کتاب سی‌ویکم و مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، محمدعلی مرادیان، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، محمدرضا سلمان‌زاده، سرپرست مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران حضور داشتند.

لزوم هم‌افزایی اتحادیه ناشران و کتابفروشان با معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سعید مکرمی در این نشست به بیان پیشنهادات و انتقادات خود پرداخت و گفت: اینکه حوزه فرهنگ چه نیازهایی دارد، باید از برآوردهای آماری به دست بیاید. لازم است که از روز اول نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اطلاعات آماری از وضعیت نشر و حتی از مردم داشته باشیم. اطلاعاتی مانند اینکه مردم برای خرید به نمایشگاه می‌آیند یا برای تنفس فرهنگی؟ هر سیاستی داشته باشیم باید اطلاعات درستی هم در رابطه با موضوع داشته باشیم تا مسیر درست را پیدا کنیم. شاید بد نباشد بخشی از هزینه‌های جانبی نمایشگاه را برای کسب اطلاعات آماری درست صرف کنیم.

وی افزود: دوستان امیدوارند که این جلسات فصلی با شما را مرتب برگزار کنیم. ارتباط با شما در تصمیم‌گیری و همراهی اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان هم‌افزایی خوبی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود خروجی خوبی داشته باشیم. این درخواست کل جمع است که اتحادیه یا نمایندگان و رئیس آن در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی پیشگام باشند. اگر شما در کار اتحادیه دخیل باشید، بهتر به اعضا کمک خواهید کرد و بازخورد مثبتی از کف میدان به وزارتخانه می‌دهیم.

ابراهیم کریمی‌زنجانی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در ادامه ضمن تبریک هفته کتاب گفت: هفته کتاب هفته مبارکی برای اهالی فرهنگ و خصوصاً بخش کتاب و ناشران است. پس از چند سالی که به دلیل کرونا از هم دور بودیم، توانستیم دوباره دور هم جمع شویم و یک نشست صنفی برگزار کنیم.

کاظم علمی، نیز در ادامه به بیان نظرات خود پرداخت و افزود: پیشنهاد می‌کنم کارگروهی از وزارتخانه و ناشران تشکیل شود تا مشکلات صنفی را بررسی کنیم. دیدارهای فصلی منظم هم به کیفیت کار کمک می‌کند. باید در این جلسات روی مسائل و جزئیات کاری به یک جمع‌بندی مشخص برسیم.

محمد یراقچی در ادامه به تاثیر مثبت جلسات هم‌اندیشی ناشران اشاره کرد و گفت: درست است که ما کمیسیون بازرسی کتاب داریم اما بر اساس تجربه چند ساله در کتابفروشی می‌توانم بگویم که هیچ کتابفروشی از قصد و عمد، کتب غیرمجاز را در ویترین خود قرار نمی‌دهد و آن را عرضه نمی‌کند. چون اساساً به دنبال مشکل نیست. ما در کتابفروشی‌ها مشکلات بزرگ‌تر از این دست داریم که باید رفع و رجوع شود.

اردشیر بهجت نیز در این جلسه عنوان کرد: باعث خوشحالی است که فردی مثل شما با نگاه صنفی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارد. این به ارتباط صنف و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک می‌کند. فکر می‌کنم شغل ما و کار شما یک رسالت دارد. این مسئولیت ما را دوچندان می‌کند. امیدوارم وزارتخانه با حل مشکلات صنفی دوستان وضعیت مدیریت کتاب و نشر را به سمت بهبود هدایت کند.

فضای گفت‌وگو در حوزه ادبیات متفاوت است

علی رمضانی نیز ضمن تبریک هفته کتاب گفت: موضوع اتحادیه همیشه در بین صحبت‌های ما مطرح است. ما در عالی‌ترین سطح تصمیم‌گیری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خدمت دوستان هستیم. اگر از فضای صنعت نشر و کتاب خارج شویم و در کنار سایر صنایع قرار بگیریم، می‌بینیم که فضای گفت‌وگو و اقناع در حوزه ادبیات متفاوت است. این به معنای ضعف این صنعت نیست. لذا این اتفاق از دو سر باید مراقبت شود. یکدستی و یکرنگی از دو طرف باید باشد.

وی افزود: ما با اعضای اتحادیه و خود هیئت‌مدیره گفت‌وگو و مشورت می‌کنیم. خانه کتاب و ادبیات ایران هم همیشه محل رفت و آمد کتابفروشان و ناشران بوده است. تغییر نوع نگاه نسبت به کتابفروشی، نشر و… موضوعی است که باید در دستور کار معاونت فرهنگی قرار بگیرد. در طول دو سال معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعامل و رفت و آمد مستمر با مجموعه تشکل‌ها، اتحادیه و… را در دستور کار داشته است. امیدوارم همان‌طور که فرمودید این تعاملات به نفع ارتقاء صنعت و افزایش عملکرد باشد.

محمدرضا سلمان‌زاده نیز ضمن شنیدن انتقادات و پیشنهادات حاضران در جلسه گفت: این جلسات باعث می‌شود که نگاه‌ها در حوزه اجرایی و تصمیم‌گیری به یکدیگر نزدیک‌تر شود. این مجموعه‌های صنفی به عنوان بازوی فکری و اجرایی هم هستند که به سود هر دو طرف است و صنعت نفع می‌برد. امیدوارم با توجه به اینکه چند ماه دیگر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در پیش داریم، از تجمیع قوای فکری و اجرایی دوستان استفاده کنیم.

جز به ارتقای فرهنگ کشور فکر نمی‌کنیم

در بخش دیگر این آیین یاسر احمدوند ضمن تبریک هفته کتاب گفت: این دورهم نشستن‌ها و جلسات به شناخت بهتر مسائل کمک می‌کند. اینکه اتحادیه به دنبال اتصال و ارتباط ناشران و نویسندگان است یک اتفاق مثبت و رو به جلو خواهد بود. حضور در این جلسه نشان از احترامی است که ما در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دوستان قائلیم.

وی با اشاره به اینکه تشکل‌های خوبی در حوزه نشر و کتاب داریم و جلسات منظمی هم برگزار می‌کنند، عنوان کرد: اتحادیه باید در امور صنفی هم نظر کارشناسی داشته باشد. ناشران و کتابفروشان از اتحادیه توقع دارند که مشکلاتشان را منعکس کند و در صورتی که نظرات اعضا را منتقل کنید و مجموع دستگاه‌های دولتی هم در جریان این مسائل قرار خواهند گرفت. امیدواریم که مشکلات حوزه نشر مرتفع شود و ما هم در جهت حل مشکلات اتحادیه همکاری می‌کنیم. اتحادیه تهران نظرات و پیشنهادات خود را به اداره کل ارشاد استان تهران برای پیگیری مؤثر منتقل کند.

او به تاثیر مثبت جلسات با ناشران اشاره کرد و گفت: علاقه‌مندیم که اتحادیۀ ناشران و کتاب‌فروشان تهران قوی باشد. اینکه انتخابات اتحادیه گاهی به حد نساب نمی‌رسد و باید انتخابات مجدد برگزار شود جای تأمل و آسیب‌شناسی دارد. من و شمایی که اینجا هستیم وظیفه داریم که کار کتاب و نشر را توسعه و رونق دهیم. همه تلاش من و همکاران در معاونت فرهنگی شناخت دقیق مسائل در حوزه نشر و کتاب و تجمیع اراده برای رفع مشکلات و حرکت در این مسیر است. تا روزی که در معاونت فرهنگی هستیم جز به ارتقای فرهنگ کشور فکر نمی‌کنیم. به این فکر می‌کنیم از تولید تا توزیع و ترویج کتاب قدمی برداریم. حقوق ناشر و پدیدآورنده، تکثیر غیرقانونی کتاب، اختلافات بین اجزای مختلف این صنعت، نوع ترویج، تناسب تولید و عرضه در کشور، کمبود کتابخانه‌های جامع در کشور و مغتنم نبودن دستاوردهای نشر از مشکلات صنعت نشر است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شیوه نظارت بر راهبری محتوا در حوزه نشر را جزو مسائل مهم دانست و مطرح کرد: ما در سال حدود هشتاد هزار کتاب چاپ اول داریم. چگونگی تولید محتوای این کتاب‌ها موضوع مهمی است. از همه دوستانی که پیشنهاد و راه‌حلی دارند دعوت می‌کنم که برای حل مشکل پیش‌قدم باشند. حوزه فرهنگ، حوزه تکثر و جمعی فکر کردن است. نگاه و تلاش ما هم همین است. ما به کمک و پشتیبانی شما دوستان نیاز داریم و دولت به تنهایی قادر به انجام هیچ کاری نیست. در جمهوری اسلامی، دولت بدون مردم پوچ و بی‌معنی است. اگر همه کنار هم باشند مشکلات حل می‌شود اما اگر نباشند یک کار نمایشی رخ می‌دهد که قدرتی برای حل مشکلات وجود ندارد.

احمدوند درخصوص راه‌اندازی بخش داوری کتاب و نشر گفت: ما در حال راه‌اندازی بخش داوری کتاب هستیم. اختلافات حقوقی بین اعضای مختلف صنعت نشر مانند نویسنده، مترجم، مروج و… از این طریق حل خواهند شد. بسیاری از اعضای حوزه نشر از مشکلات خود شکایت نمی‌کنند چون جای مرتبط و امنی برای پیگیری مطالبات ندارند.

وی با اشاره به اینکه دولت مانع واردات کاغذ نیست و مخالف بودیم که تعرفه واردات کاغذ افزایش پیدا کند، بیان کرد: دولت عزم کرده در زمینه زیرساخت و کاغذ بدون عمل نمایشی کارهایی انجام دهد. تولید داخل باید به جایی برسد که توان رقابت داشته باشد. ما نمی‌خواهیم به تولید ملی رانت بدهیم اما باید برای تولید داخل هم احترام و اعتباری قائل باشیم. برخی می‌گویند چرا با واردات کاغذ، کتاب ارزان نشد! نباید مسائل را ساده ببینیم؛ مگر فقط کاغذ در تولید کتاب دخیل است؟ بر اساس آمار، کتاب کمتر از دیگر اجناس گران شده است. این یعنی کتابفروش ناشر، نویسنده و… زیر فشار هستند. به جای اینکه حوزه نشر را تقویت کنیم دائم ادعا می‌کنیم که کتاب باید ارزان شود. به لحاظ دستوری در اقتصاد نمی‌توانیم جنسی را ارزان کنیم چون قیمت تمام شده کالا مؤلفه‌هایی دارد.

ساماندهی حوزه عرضه و توزیع با «بازار کتاب»

او همچنین مطرح کرد: تمام تلاش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران این بود که تمام ناشران حضور داشته باشند. حتی برخی ناشران علاقه‌مند بودند که ادعا کنند به دلایل غیرصنفی در نمایشگاه حاضر نیستند. این نمایشگاه، نمایشگاه دستاوردهای صنعت نشر است و قرار نیست حتماً به خاطر سود و نفع از آن دفاع کنم. چون برخی ناشران برای حضور در نمایشگاه به برآورد اقتصادی آن فکر می‌کنند. در نمایشگاه سال بعد هم همین رویه را داریم. از همکاری شما عزیزان استفاده می‌کنیم و حضور حداکثری را می‌خواهیم. هر پیشنهادی دارید مورد توجه ماست. من به دوستان گفتم که اتحادیه در شورای سیاست‌گذاری باید حضور داشته باشد. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم یک موجود زنده است که احتیاج به تغییر و بازنگری دارد.

او با اشاره به تمایل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همکاری مدیریت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و رویدادهای فرهنگی گوناگون گفت: ما گاهی می‌شنویم که دولت به تصدی‌گری تمایل دارد؛ ولی ما هیچ علاقه‌ای به تصدی‌گری نداریم. در مدیریت نمایشگاه‌های استانی پذیرای پیشنهادات دوستان هستیم. برخی از دوستان از نمایشگاه بازدید کردند و گفتند که می‌توانیم این بخش را بر عهده بگیریم. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ علاقه‌ای به تکفل کارهایی که دیگران می‌توانند انجام دهند، نداریم.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سامانه «بازار کتاب» هم همین اعتقاد را داریم، عنوان کرد: در «بازار کتاب» بستری ایجاد شده که کتابفروشی‌ها بتوانند محصول را به همه ایران عرضه کنند. این موضوع از عوامل فنی گرفته تا دیگر موضوعات هزینه‌بر است. تنها انتفاعی که برای ما وجود دارد ساماندهی حوزه عرضه و توزیع است. برخی چیزها از توان بخش خصوصی خارج است. زیرساخت کلان حوزه فرهنگ را دولت باید فراهم کند. در همه کارهایی که انجام می‌دهیم راه گفت‌وگو، نقد و اصلاح وجود دارد. ما هم اصراری بر رویه خود نداریم. هدف این است که کار نشر برای اهل آن راحت و برای نااهل آن سخت باشد. یعنی کسی که کار نشر بلد نباشد وارد آن نشود.

یاسر احمدوند در پایان گفت: ما خود را دانای کل نمی‌دانیم. من روزانه دوستان ناشر و نویسنده را می‌بینم و از تجربیات و پیشنهادات آنها استفاده می‌کنم. فکر می‌کنم در سطح کلان و ملی مشارکت بیشتری لازم داریم. نظارت صنفی نظارت بر فعالیت صنف و عمل به مسئولیت‌های مراجع ذی‌صلاح از مسئولیت‌های صنف است. باید برای رفتار غیرقانونی ناشران تدبیر کرد. باید به تخلفات قانونی در حوزه کتاب و نشر فکر کنیم و کارگروه نظارت بر آن داشته باشیم. (به نقل از ایبنا)

شهر تهران به عنوان پایتخت چرا نه کتابخانه مرکزی دارد نه فضای مطالعه؟؟!!

  • ۷۹

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور:

شهر تهران به عنوان پایتخت چرا نه کتابخانه مرکزی دارد نه فضای مطالعه؟؟!!

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب گفت: تهران، شهر مظلومی است؛ در تهران کتابخانه مرکزی نداریم؛ علاوه‌براین از نظر فضای مطالعه منطقه محروم محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب سی‌ویکمین دوره هفته کتاب، سه‌شنبه (۳۰ آبان‌ماه) با حضور مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، فروزانفر، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، علیرضا زندوکیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، باقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، هوشیار لاریجانی، معاون کتابخانه‌های استان تهران، احمد قیومی، فرماندار تهران و رئیس کتابخانه‌های شهرستان تهران، هادی رحمتی، مدیرکل شهرداری‌ها در استانداری تهران، علی نیکنام، مدیرکل اسبق کتابخانه‌های استان تهران، عالی‌زاده، مشاور دبیرکل نهاد و سرایی و شفیعی از مدیران اسبق کتابخانه‌های استان تهران در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

زندوکیلی در این مراسم با تشکر از مدیران نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئولان اسبق کتابخانه‌های استان تهران اظهار کرد: امروز فرصت مغتنمی است که در خدمت مدیران اسبق کتابخانه‌های استان تهران باشیم. افرادی که ستارگان درخشان نهاد هستند.

وی با محکومیت جنایات رژیم منحوس صهیونیستی گفت: به‌خاطر این عزا که بر مسلمانان وارد شده برگزاری این مراسم را در حد بزرگداشت برپا کردیم. تقدیرنامه فرمانداری شهر تهران، برای همه کتابداران استان تهران از سوی فرمانداران شهرستان‌های استان تهران ارسال می‌شود. امیدوارم کتابداران که چراغ کتابخانه‌ها را روشن نگه داشتند در این وظیفه خطیر موفق باشند.

در ادامه این آیین قیومی، فرماندار شهرستان تهران با بیان اینکه کمتر مراسم استانی برگزار می‌شود که این همه مدیر استانی در آن حضور داشته باشند گفت این موضوع و حضور کثیر به اهمیت کتابخوانی بازمی‌گرد.

وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی تهران اظهار کرد: در این هفته اتفاقات بزرگی رقم خورد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کار بزرگی رقم زد با کمترین امکانات و بودجه، بیشترین اثرگذاری و فعالیت را داشتید. آدم‌های کوچک اندازه امکانات کار می‌کنند اما آدم‌های بزرگ بسیار فراتر از منابع و بودجه خود عمل می‌کنند.

قیومی با اشاره به یادگیری‌های خودخواسته گفت: این خاصیت فضای ارتباطی است و این نسل ضد با دسترسی به اینترنت، سطحی‌ترین اطلاعات را دریافت می‌کنند اما پیش‌تر باید برای دریافت اطلاعات کتاب می‌خواندیم تا مطلبی را متوجه بشویم. این تفاوت دریافت اطلاعات از طریق کتاب و فضای مجازی است. کتاب خلاقیت و یادگیری را تثبیت می‌کند و این حلقه مفقوده ارتباطی ما با نسل ضد است هرچند باهوش هستند اما اطلاعاتشان سطحی است.

فرماندار تهران با تأکید بر جایگاه علم در بین ایرانیان ادامه داد: این مملکت، مملکت امام زمان (عج) است. و نخستین دانشگاه به نام جندی‌شاپور در ایران ثبت شده است و ایرانیان همیشه در علم پیشتاز بودند و دشمنان هنگام حمله به ایران کتابخانه‌ها را آتش می‌زدند و با ورود اسلام، علم و دانش در کشور جهش باورنکردنی کرد. این نسل جدید با همراهی کتابداران می‌توانند به نسلی پویا و آینده‌ساز تبدیل شوند، کَمااینکه هستند و فقط باید آموزش و اطلاعات عمقی‌شان را گسترش بدهند.

تأسیس کتابخانه مرکزی در تهران یک ضرورت است

رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه این مراسم با ابزار همدردی با کودکان غزه گفت: ای کاش می‌توانستیم همدردی عملی بیشتری با این کودکان کنیم.

وی با تأکید براینکه فرهنگ برخلاف نظر برخی افراد زینت نیست، بیان کرد: در حوزه فرهنگ، اقدام عملی و راهبردی می‌طلبد، مشکلات سیاسی و اجتماعی جامعه، از طریق فرهنگ، قابل حل است. خبری درباره حوزه کتابخوانی، اعلام خواهد شد که مسئله معیشت کتابداران را نیز دربردارد و نهاد کتابخانه‌های عمومی قرار است مجری این مصوبه باشد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در آیین تجلیل از کتابداران، کتابخوانان و مروجان کتاب گفت: تهران، شهر مظلومی است؛ در تهران کتابخانه مرکزی نداریم؛ علاوه‌براین از نظر فضای مطالعه منطقه محروم محسوب می‌شود؛ بنابراین باید درباره سرانه و فضای مطالعه در تهران تجدیدنظر شود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به این موضوع، قول مساعد دادند. امیدوارم پروژه کتابخانه مرکزی تهران که اولویت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، مانند پروژه‌های دیگر کتابخانه‌های مرکزی در همه کشور فعال شود.

رمضانی اظهار کرد: راهبرد رسانه‌ای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شهر تهران با وجود همکاری با شهرداری شهر تهران بسیار پررنگ‌تر ازسایر مناطق کشور است. امسال با کمک شهرداری، طرح «کتابخانه شهر» با امکان دسترسی به محتوا و خرید کتاب اجرا شد. امسال امکان تهیه ۱۰۰ کتاب برای شهروندان از طریق شهرداری و وزارت کشور و دسترسی و اتصال به محتوای کتاب از طریق اجرای طرح «کتابخانه شهر» فراهم شده است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به کتاب کودک گفت: در بخش کودک و نوجوان نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی، پیشرو بوده و نتیجه فعالیت نهاد، حاصل فعالیت کتابداران است که بی‌ادعا کار می‌کنند. مسئولیت کتابدار درکنار سایر مسئولیت‌ها پیش‌برنده و اثرگذار است. اگر می‌خواهیم به جایگاه ایران فرهنگی در برنامه‌های چشم‌انداز نظام همچنین منویات مقام معظم رهبری در حوزه کتابخوانی و فرهنگی برسیم، باید در حوزه آموزش و پرورش و کودک و نوجوان، تحول اتفاق بیفتد؛ باید این حوزه‌ها تقویت شود؛ خبرهای خوبی نیز از سوی دولت در این زمینه در راه است.

وی با اشاره به اینکه اکنون از نظر کتابخانه‌ای در آسیا مقام پنجم و در دنیا رتبه ۲۰ را داریم گفت: برای تقویت حوزه کتابخوانی باید به بحث کتابخوانی در حوزه آموزش و پرورش و کودک و نوجوان توجه کنیم و نهاد کتابخانه‌ها نیز در این زمینه فعالیت دارد.

هشدار منصور ضابطیان درباره ترویج فرهنگ کره‌ای

در ادامه این آیین منصور ضابطیان، با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد همه بر روی بحث کتابخوانی اتفاق نطر دارند، گفت: هرسال درباره مهم بودن برنانه‌های کتابخوانی صحبت می‌کنیم اما اینکه چرا این اهمیت به جامعه منتقل نمی‌شود جای بحث دارد به نطر می‌رسد مسئولان باید شرایط کتابخوانی بدون دغدغه را برای مردم فراهم کنند و برای این مهم نیز برنامه بلندمدت و طولانی در حوزه فرهنگ داشته باشند.

وی درباره نفود فرهنگ کره‌ای گفت: در یک روستا در قشم دیدم کلاسی برای تقویت حوزه فرهنگ کره‌ای و آموزش زبان کره‌ای دایر شده که بسیار متعجب شدم. این حجم از نفوذ فرهنگ کره‌ای در جهان نشان از برنامه‌ریزی گسترده دارد کشوری که در جهان سریال‌ها و موسیقی آن‌ها فراگیر شده است.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این مراسم از پیشکسوتان کتابداری کتابخانه‌های استان تهران، از فهرست‌نویس شایسته تقدیر، خیّرشایسته تقدیر کتابخانه‌ساز، انجمن کتابخانه‌های عمومی شایسته تقدیر، اعضای کتابخوان استان تهران و کتابداران نمونه استان تهران تحلیل شد. (به نقل از ایبنا)

نخستین همایش ملی فناوری‌های نوین آموزش پزشکی آذر (1-3) / ارائه محصولات فناورانه و تجارب برتر

  • ۸۶

نخستین همایش ملی فناوری‌های نوین آموزش پزشکی آذر (1-3) / ارائه محصولات فناورانه و تجارب برتر

دبیر علمی همایش شیخ‌الرئیس با بیان اینکه دست‌اندرکاران حوزه آموزش، اساتید و دانشجویان، گروه‌های هدف این همایش هستند، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، ظرفیت این همایش معادل ۱۵۰۰ نفر است. 

دکتر رضا شروین‌بدو در نشست خبری همایش ملی شیخ‌الرئیس ،نخستین همایش ملی فناوری‌های نوین آموزش پزشکی؛ که صبح دوشنبه ۲۹ آبان ماه در مرکز تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: همایش شیخ‌الرییس طی یک بازه زمانی 3 روزه در مرکز همایش‌های رازی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران برگزار می‌شود. 

وی با بیان اینکه ریاست همایش برعهده معاونت آموزشی وزارت بهداشت است، افزود: دست‌اندرکاران حوزه آموزش، اسانید و دانشجویان به عنوان گروه‌های هدف این همایش هستند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت این همایش معادل ۱۵۰۰ نفر است. 

دبیر علمی همایش شیخ‌الرئیس با بیان اینکه نخستین همایش بکارگیری فناوری‌های نوین در عرصه آموزش برای نخستین بار در کشور برگزار می‌شود، گفت: حدود دو سال از زمان شکل‌گیری ایده برگزاری این همایش می‌گذرد و این همایش در آذر ماه سال جاری برگزار می‌شود. 

دکتر شروین‌بدو درباره ساختار این همایش گفت: دو صبحانه کاری در این همایش برگزار می‌شود. نخستین صبحانه کاری در روز نخست با حضور معاونان آموزشی و معاونان تحقیقات و فناوری کلان مناطق آموزشی برگزار می‌شود.  همچنین دومین صبحانه کاری، نشست مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش پزشکی با شرکت‌های فناور و شبیه‌سازها است. 

دبیر علمی همایش شیخ‌الرئیس گفت: ۴ پنل تخصصی طی ۳ روز برگزار می‌شود. این پنل‌ها «گفتمان‌سازی و کاربرد فناوری همگرا در آموزش پزشکی»، «ادغام فناوری در برنامه‌های آموزشی و سرفصل‌های درسی»، «فناوری نوین و چالش‌ها» و «فناوری نوین در نظام آموزش سلامت» است. 

وی ادامه داد: این همایش شامل امتیاز توانمندسازی برای اعضای هیات‌علمی می‌شود و ۱۲ امتیاز برای این موضوع لحاظ شده است که برای کلیه افراد مشمول آموزش مدون پزشکی به ارمغان می‌آورد. ارائه محصولات فناورانه و تجارب برتر از دیگر برنامه‌های همایش شیخ‌الرئیس به حساب می‌آید. 

دکتر شروین‌بو با بیان اینکه کارگاه‌های متعددی از جمله در حوزه هوش مصنوعی در این همایش برگزار می‌شود، افزود: به کارگیری هوش مصنوعی در عرصه آموزش و بالین می‌تواند اثرگذار باشد. همچنین ما از هوش مصنوعی می‌توانیم در تشخیص زودرس سرطان پستان که یکی از عوامل مرگ و میر زنان است،استفاده کنیم. 

وی درباره جایگاه دانشجویان در این همایش گفت: دانشجویان در بین سخنرانان اصلی مراسم به سخنرانی خواهند پرداخت. یک کارگاه دانشجویی نیز در مرکز طبی کودکان در حال برگزاری است. بخشی از کارگاه‌های دانشجویان به صورت حضوری و بخشی به صورت آنلاین برگزار می‌شود. همچنین دو برنامه تجارت برتر را هم خواهیم داشت و طرح ها و مواردی که به مرحله اجرا رسیده‌اند معرفی می‌شود.

دبیر علمی همایش شیخ‌الرئیس با بیان اینکه کار همایش از همین امروز با برگزاری برخی رویدادها مانند برنامه‌های بیمارستان مرکز طبی کودکان آغاز شده گفت: کارگاه‌های آنلاین و مجازی طی همایش برگزار می‌شود و آینده پژوهشی، هوش مصنوعی، حمایت از کسب و کار فناورانه و... موضوعاتی است که در این کارگاه ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

توجه به ظرفیت دانشجویان در همایش شیخ‌الرئیس 

دکتر بهزاد ادهمی ،رئیس دبیرخانه همایش شیخ‌الرئیس در این نشست خبری گفت:  فناوری در دنیای امروز به سرعت در حال پیشرفت است.  استفاده بهینه از فناوری در نظام آموزش سلامت نیازمند یک بستر است که این بستر می‌بایست توسط حاکمیت فراهم شود. 

وی با بیان اینکه با برگزاری این همایش به دنبال ایجاد زنجیره مناسب هستیم، ایجاد یک زنجیره مناسب به منظور اینکه ایده‌ها در عرصه‌ آموزش به‌کار گرفته شوند از اهداف برگزاری این همایش است.

رئیس دبیرخانه همایش شیخ‌الرئیس درباره شرکت کنندگان این همایش گفت: اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و شرکت‌های دانش‌بنیان که محصولی ارائه داده‌اند در این همایش حضور دارند. این همایش با استفاده از تمام ظرفیت ملی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ غرفه در فضای این همایش وجود دارد،گفت: ۴ غرفه در اختیار دانشجویان است. دانشجویان در قالب تیم‌های ۱۰ نفره ایده‌های خود را ارائه می‌دهند. همچنین ایده‌های دانشجویی که به محصول رسیده است. در غرفه‌های جداگانه ارائه می‌شود. (به نقل از ایسنا)

سامانه نان گامی برای کاهش فاصله تولید علم و نوآوری / زلفی گل در همایش مرجعیت علمی

  • ۸۹

 سامانه نان گامی برای کاهش فاصله تولید علم و نوآوری / زلفی گل در همایش مرجعیت علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور ۸۱ هزار عضو هیات علمی در وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی و پژوهشگاه‌ها گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ نفر پژوهشگر یک درصد هستند.

محمدعلی زلفی گل امروز (دوشنبه) در همایش ملی مرجعیت علمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نظام سنجش و انگیزش، اظهار داشت: در این زمینه اقدامات زیادی اجرا کردیم، نمونه آن پایه های تشویقی استادان دانشگاه ها است که به ۶۰ پایه افزایش دادیم، ضمن آنکه بازنگری آیین نامه ارتقا را مد نظر قرار دادیم و انتظار داریم اساتید نظرهای خود را ارائه دهند.

زلفی گل با اشاره به تدوین و تصویب پژوهانه جامع گفت: این مصوبه در لایحه برنامه هفتم توسعه آورده شده و در این پژوهانه تنها حوزه فناوری مورد توجه قرار نگرفته بلکه فعالیت های آموزشی، فرهنگی، پژوهشی، فناوری و نوآوری نیز مورد توجه بوده است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه یک استاد دانشگاه باید از پژوهانه در حوزه فرهنگی نیز هزینه کند، اضافه کرد: دانشگاه ها بابد به مرجعیت علمی توجه زیادی داشته باشند.

وزیر علوم با اشاره به بازنگری نقشه جامع علمی کشور در سند جامع مرجعیت علمی گفت: افق سند مرجعیت علمی تا ۱۴۰۴ است و این سند و همچنین نقشه جامع علمی مورد بازنگری قرار گرفته و لازم است دست اندرکاران پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با طرح این سوال که چگونه می توانیم علم را به فَن تبدیل کنیم، توضیح داد: ما سه نوع تحقیقات بنیادی، توسعه ای و کاربردی داریم و باید این سه حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا مشخص شود در کدام زمینه توانمند هستیم و در کجاها ضعف داریم.

زلفی گل با اشاره به انتشار ۸۰ هزار سند علمی در سطح بین المللی افزود: درصد کمی از آن به زبان فارسی بوده است که در پایگاه استنادی جهان اسلام/ ISC نمایه سازی کردیم و در صورتی که درصدی از این اسناد علمی را به فناوری تبدیل کنیم، می توانیم خلق ثروت داشته باشیم و این در حالی است که سطح تولید فناوری تا ۳ و ۴ است و بالاتر از آن ناموفق هستیم یا کمتر موفقیت حاصل شده است.

وی با اشاره به رتبه ۱۵ تولید علم ایران و ۵۴ در نوآوری اظهار داشت: در دو سالی که از عمر دولت سیزدهم می گذرد، گام هایی در زمینه کاهش فاصله تولید علم و نوآوری برداشتیم که نمونه آن راه اندازی سامانه نان است و در آن همه سازمان های دولتی و خصوصی باید نیازهای خود را در این سامانه بارگذاری کنند.

زلفی گل با تاکید بر ضرورت توجه دستگاه ها به این سامانه، به ثبت ۱۲ نیاز از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد و گفت: از امسال هزار دانشجو رساله دکتری و ارشد خود را بر اساس سامانه نظام ایده ها و نیازها تعریف کردند.

شاخص اچ ایندکس بومی طرحی شود

وزیر علوم تاکید کرد: «اچ ایندکس» یک شاخص بین المللی مرجعیت علمی است ولی باید دید چطور می توان «اچ ایندکس بومی» با عنوان «ان ایندکس» داشته باشیم.

زلفی گل افزود: در حال حاضر ۸۱ هزار عضو هیات علمی رسمی پیمانی در وزارت علوم، بهداشت، دانشگاه‌ آزاد و پژوهشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی داریم که از این تعداد ۲ هزار و ۲۴۰ دانشمند ۲ درصد و ۹۰۰ نفر دانشمند یک درصد هستند و باید بررسی شوند که چند درصد از آنها توانایی تبدیل شدن به مرجع علمی را دارند و چه درصدی از آنها نقش کمرنگی در مرجعیت علمی داشته اند.

لزوم آسیب‌شناسی مرجعیت علمی

وزیر علوم تولید علم را موجب مرجعیت علمی و مرجعیت علمی را موجب خلق ثروت و سلامت و امنیت دانست و گفت: ما باید به دنبال تولید علم مرجعیت ساز باشیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم برگزاری این سه همایش را در راستای تبیین چیستی و چرایی مرجعیت علمی دانست و افزود: خروجی این رویداد باید منجر به آسیب شناسی این حوزه شود و به ما نشان دهد در کجا خوب عمل کردیم و کجا عملکرد مناسبی نداشته ایم.

زلفی گل یکی از ملزومات تحقق مرجعیت علمی را ثبت اختراع دانست و گفت: ما چقدر توانسته‌ایم این قانون را اجرایی کنیم.

وی با انتقاد نسبت به کپی نتایج تحقیقات دانشمندان، این اقدام را موجب دلسردی دانشمندان ذکر کرد و خواستار اجرای شفاف قوانین به منظور جلوگیری از حق مخترعان، هنرمندان و دانشمندان شد. (به نقل از ایرنا)

دستاوردی جدید از شرکت های دانش بنیان: تولید انبوه دستگاه کوانتومی ایرانی

  • ۸۶

دستاوردی جدید از شرکت های دانش بنیان: تولید انبوه دستگاه کوانتومی ایرانی 

دستگاه آنالیز عنصری فلزات (کوانتومتر) که با تعیین میزان عناصر تشکیل‌دهنده هر قطعه فلزی در انتخاب نوع و کیفیت قطعه برای کاربردهای متفاوت در صنعت متالورژی کاربرد دارد به همت یک شرکت دانش بنیان در کشوربه تولید انبوه رسید.

شرکت دانش بنیان آرا کاوش پژوه با اتکا به دانش فنی متخصصان داخلی در حوزه های فوتونیک، الکترونیک، پلاسما، شیمی تجزیه، فیزیک و متالورژی در سال ۹۶ موفق به ساخت نخستین دستگاه آنالیز عنصری فلزات (کوانتومتر) با قابلیت ارائه به صنعت در ایران شد.

این دستگاه بر اساس تکنولوژی اسپارک (Spark OES)، ایجاد محیط پلاسما در حضور گاز آرگون و آشکارسازی طیف تحریک شده عناصر عمل می کند و قابلیت انجام آنالیز عناصر مختلف، موجود در پایه های فولاد، آلومینیوم، مس، روی و منیزیم را دارد.

از مهم ترین مزایای دستگاه کوانتومتر، قابلیت سفارشی سازی و انعطاف آن برای آنالیز آلیاژهای غیرمتداول فلزی مختلف با توجه به گریدهای کاری مشتری است. برای مثال افزایش محدوده اندازه گیری (حدود بالا و پایین) یک عنصر، افزایش یک عنصر نامتعارف به رنج کاری یک پایه یا یک گروه از آلیاژهای پایه مدنظر از مهمترین مزایای دستگاه های کوانتومتر ساخت شرکت تین.

محمد بیاتی مدیر عامل شرکت آرا کاوش پژوه با تاکید بر اینکه تعیین میزان عناصر تشکیل دهنده یک قطعه فلزی یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب نوع و کیفیت قطعه برای کاربردهای متفاوت در صنعت متالورژی است، گفت: مجموعه ما تاکنون موفق به فروش بیش از ۸۰ دستگاه کوانتومتر به کارخانه‌ها و مراکز معتبر صنایع وابسته متالورژی از قبیل ریخته گری، آلیاژسازی و قطعه‌سازی و… در داخل کشور شده است.

وی ادامه داد: محصولات کوانتومتر در حالت کلی به دو مدل پایه فلزات رنگی (شامل پایه های مس، آلومینیوم، روی، زاماک و منیزیم) و پایه فلزات آهنی (شامل پایه های فولاد، چدن و استیل) تقسیم می شود. همچنین امکان تولید یک دستگاه کوانتومتر با قابلیت آنالیز عناصر در چندین پایه مختلف و نیز امکان سفارشی کردن خرید (افزایش بازه اندازه‌گیری عناصر، افزایش عنصر) و آنالیز نمونه ها در بازه مد نظر در پایه های مختلف فلزات رنگی و آهنی وجود دارد.

این فناور با بیان اینکه این دستگاه برای نخستین بار توسط شرکت آراکاوش پژوه در کشور ساخته و به بازار عرضه شده است، تصریح کرد: با توجه به نیاز صنایع مختلف به استفاده از دستگاه کوانتومتر پرتابل در سایت های کارگاهی و صنعتی به منظـور کنترل سریع آنالیـز مـواد ورودی و خروجی و محصولات حین تولید بدون نیاز به تخریب و یا نمونه گیری، دستگاه کوانتومتر پرتابل Scan Port -Ara تولید شد.

بیاتی، توانایی جداسازی گریدهای مختلف از یکدیگر را از دیگر مزیت های دستگاه کوانتومتر برشمرد و خاطرنشان کرد: آنالیز دقیق و تعیین غلظت وزنی عناصر در نمونه‌های مختلف آهنی و غیرآهنی، شناسایی و جداسازی سریع نمونه‌ها بدون نیاز به تهیه نمونه و یا برش قطعه، قابلیت حمل و نقل بر روی ارابه به همراه کپسول آرگون و تمام متعلقات، توانایی اندازه گیری هم زمان عناصر UV مانند کربن، گوگرد، فسفر در اپتیک، قابلیت تعریف یک نمونه خاص جهت مقایسه سریع آنالیز با امکان نمایش درصد تطبیق، تعبیه کابل جهت سهولت در جابه جایی و کنترل پروب و قابلیت سفارشی سازی برنامه‌های آنالیز از مشخصات منحصر به فرد این دستگاه است.

وی به خواص و کاربردهای متفاوت در فلزات مختلف اشاره کرد و گفت: برخی دستگاه‌های کوانتومتری صرفا قابلیت آنالیز نمونه های یک پایه را دارند. در کوانتومترهای ساخت شرکت آراکاوش پژوه، به درخواست مشتری، امکان قرار دادن چند پایه فلزات رنگی به طور همزمان و آنالیز آلیاژهای غیرمتداول فلزی مختلف با توجه به گریدهای کاری مشتری وجود دارد. برای مثال افزایش محدوده اندازه گیری (حدود بالا و پایین) یک عنصر یا افزایش یک عنصر نامتعارف به رنج کاری یک پایه یا یک گروه از آلیاژهای پایه مدنظر از مهمترین مزایای دستگاه های کوانتومتر ایران ساخت است.

براساس اعلام معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، یازدهمین نمایشگاه، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، ۱۲ تا ۱۵ دی ماه در ۱۴ بخش موضوعی اعم از نفت و پتروشیمی، الکترونیک و نرم‌افزار و شبیه‌سازها، عمران و ساختمان، مکانیک، شیمی و متالورژی، کشاورزی و محیط‌زیست، فیزیک پایه، تجهیزات عمومی آزمایشگاهی، مواد آزمایشگاهی، مهندسی پزشکی و زیست مواد، خدمات سکوبندی، خدمات کالیبراسیون و تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی مدار به منظور عرضه محصولات و خدمات فناورانه ساخت داخل برگزار می‌شود. (به نقل از ایرن)

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.