ریاست جمهوری چهاردهم و چالش های پیش روی دکتر مسعود پزشکیان :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

ریاست جمهوری چهاردهم و چالش های پیش روی دکتر مسعود پزشکیان

  • ۵۱

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری کافه دانشگاهیان با علیرضا لچینانی عضو ستاد انتخاباتی دکتر پزشکیان 

چالش­های پیش روی دکتر پزشکیان در عرصه داخلی و بین المللی را تشریح نمایید 

با تبریک پیروزی دکتر پزشکیان به مردم بصیر ایران و تاکید بر اینکه پیروزی ایشان با توجه به تغیر نگرش ایجاد­شده تأثیر معناداری بر سیاست داخلی و خارجی کشور خواهد داشت. با توجه به نوع رویکرد ایشان و تغییرات احتمالی در برخی از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی در داخل و توسعه یا تغییر خط مشی روابط خارجی و همکاری با سایر کشورها، همچنین ممکن است تغییراتی در سیاست‌های امنیتی و سیاسی، نیز را در برداشته باشد. هرچند ایشان تاکید بر اجرای سیاست های کلی مقام معظم رهبری و اجرای برنامه هفتم را از اهم برنامه های خود معرفی نموده است ولی جامعه درخواست­هایی به حق فراتر دارد که توجه به این انتظارات می­تواند تأثیراتی معنادار در روند توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد.

در خصوص چالش­های پیش روی با توجه به مشکلات متعدد ناشی از تحریم ها و سوئ مدیریت یا کمبودهای موجود می­توان به موارد مختلفی اشاره نمود. پیش از هر­چیزی ابتدا دکتر پزشکیان بایستی اقدام به گزینش تیمی کارآمد قوی و با انگیزه نماید. توصیه می­شود از افراد امتحان پس داده و­کسانی که در مسئولیت بوده­اند و کارنامه قابل قبولی ندارند یا مورد قبول افکار عمومی نیستند در­کابینه و بدنه اجرایی کشور تا حد ممکن کمتر استفاده شود. چرا که آنچه امروز بعنوان مشکلات و ناکارآمدی دولت های قبل ازآن نام برده می شود (حاصل عملکرد 45 ساله مدیریت کلان کشور) بدست اکثر این افراد بوده و آنچه امروز تحت عناوین مشکلات اقتصادی اجتماعی فرهنگی سیاسی گریبان کشور را گرفته عملکرد این عزیزان بوده است. برای برون رفت از انسداد روابط بین المللی و مصائب داخلی لازم است به نیروهای نخبه کاربلد و دارای رزومه اجرایی(به فرموده رهبری جوان و انقلابی) رجوع شود.

 به حمدالله در تمام رشته ها و زمینه های مدیریتی دانشگاه­های­کشور نیروی­های زبده و کارآزموده تربیت نموده­اند. لذا رویکرد استادی چون دکتر پزشکیان در این­حوزه بایستی مبتنی بر شایسته گزینی باشد و به دانش مدیریت علمی منابع­انسانی­اتکا شود، نه اینکه­به سیاق روال­دولت های گذشته به پاسخگویی حزبی و افرادی که به سودای قدرت پای در راه حمایت ایشان به میدان گذاشته­اند برداشته ودر بر همان پاشنه بچرخد، که تا کنون چرخیده است. فرصت بسیار اندک­است و طاقت مردم از این همه مشکل، نابسامانی و درماندگی به سر آمده؛ 39­درصد مشارکت در دور اول 51 درصد در دور دوم خود موید این نارضایتی گسترده از ناکارآمدی مدیران و مسئولان گذشته است پس شایسته است غملی هوشمندانه صورت گیرد.

توصیه شما به دولت چیست؟

در همین ابتدای امر شروع به کار دولت اتخاذ یک استراتژی روشن در حوزه سیاست فضایی کشور می­تواند چراغ راه آینده دولت باشد، تکمیل طرح­ها و پروژه های ناتمام برای جلوگیری از اتلاف سرمایه و چگونگی تخصیص منابع، اولویت بندی نیازهای کشور...در داخل و در حوزه روابط بین الملل با تاکید بر منافع ملی و گسترش و پایداری مناسبات اقتصادی همچنین کمک به امنیت منطقه و تامین منافع خود و سایر کشورها و تعامل سازنده باتعریف و­ایجاد پروژهای مشترک،­­سرمایه­گذاری های متقابل با کشورهای منطقه­ای و بین المللی، توجه ویژه به پتانسل موجود در همسایگان وتاکید بر اشتراکات دینی، تمدنی و فرهنگی موجود همچنین ایجاد و تعریف فرصت های جدید با کشورهایی که تعاملات کمتری در حوزهای سیاسی اقتصادی ...داریم. بهبود مناسبات و تعاملات تجاری فرهنگی مورد توجه و اهمیت قرار گرفته و در دستور کار سیاست خارجه قرار گیرد. این امر مستلزم رویکردی جامع است که نه تنها ملاحظات علمی و فناوری، بلکه عوامل سیاسی و اقتصادی را نیز در بر­میگیرد. استفاده از نیروهای متخصص در حوزهای مختلف و کارشناسان و ذینفعان از تمام بخش دولتی و خصوصی، در اتخاذ یک سیاست قوی و مؤثر که از منافع ملی ما حمایت می‌کند و  موجبات نوآوری و رشد را تقویت نماید از اهم ضرویات می­باشد.

مهمترین چالش­های پیش روی دکتر پزشکیان را به طور تخصصی چه مواردی می دانید و پیش بینی می کنید؟

در خصوص سوال شما اولین و مهمترین چالش پیش روی دکتر پزشکیان در داخل کشور مسائل اقتصادی است ­(توسعه اقتصادی) که­ برای برون رفت یا کاهش مصائب آن پرداختن به مولفه های رشد اقتصادی پایدار را بایستی ترسیم و دنبال کنند، کاهش بیکاری و فقر به دو عامل بسیار حیاتی برای مردم ایران بدل شده است و هر سال شاهد کوچکتر شدن سفره مردم و بیکاری آنها و بالتبع پایین آمدن درآمدهای اقشارمختلف بوده و هستیم تورم های دورقی و کاهش وحشناک ارزش پول ملی کمر مردم را زیر بار زندگی خرد کرده و دیگر رمقی برای آنان نگذاشته است.  افزایش قیمت­ها و ثبات درآمدی دو طبقه حقوق بگیر کارگر و کارمند موجبات شکاف طبقاتی گسترده ای را در جامعه فراهم آورده  بطوری که طبقه متوسط در جامعه به واسطه این نوسانات ناشی از فقر و بیکاری یا بسیار کم رنگ شده یا در بیشتر جوامع کلا ازبین رفته و به طبقه فرودست و فقیر جامعه افزوده شده است و امتداد این نظام طبقاتی زنگ خطری جدی برای حاکمیت خواهد بود و هرچه سریعتر بایستی به این دو معضل اساسی ذیل برنامه های توسعه­ای کشور پرداخت و راهکارهای علمی و کوتاه مدت برای درمان و بهبود آن یافت، مسئله مسکن از دیگر مسائل مهم­کشور است و گرانی­های افسارگسیخته در حوزه تامین و اجاره مسکن ضمن مصائب متداول به ترکبی جمعیتی صدمه وارد­کرده و معضلات جبران ناپذبری در­آینده برای کشور فراهم خواهد آورد.

مورد دیگر که اتخاذ سیاستهای پولی و مالی مناسب برای جلوگیری از تورم و تضمین توزیع عادلانه منابع اقتصادی است که این موارد نیز از جمله چالش‌های مهم دیگری است که دکتر پزشکیان در آینده با آن روبروخواهد بود. با توجه به شعار سفرهای همسان برای همه، برای تحقق این امر بایستی ضمن اصلاح رویه های سابق به مبارزه و مقابله با مافیاهای بسیاری نیز دست به گربیان شده و از هفت خوان آقازاده ها و بی بی و غیره زاده ها تا خودی ها، نهادی­ها و دیگر کاسبان عبور کرده تا بتواند به تحقق شعار خود جامع عمل بپوشاند. آنچه این نارضایتی بزرگ و اجحاف علیه مردم ایران را عامل شده است،یک عدم شایسته سالاری و دوم  انحصارات و عدم شفافیت وعواملی نظیر قبضه قدرت توسط گروهی خاص و سپردن مناصب و امور به افراد ­و ارگان های خاص طی سالیان گذشته بوده، چنانچه دکتر پزشکیان عزم راسخی در این حوزه نشان ندهند قطعا این چالش به پاشنه آشیل دولت و در نتیجه یاس و ناامیدی مضاعف مردم خواهد انجامید.

مسائل اجتماعی  نظیر توجه به ساحت فرهنگ، هنر و بویژه مطالبات حقوق شهروندی و توجه به خواسته های مدنی آحاد مختلف با توجه به سلایق متعدد از دیگر چالشهای پیش روی ایشان در حوزه اجتماعی است تحقق و پایبندی ایشان با توجه به اشارات مستقیم در مناظرات و برنامه های تخصصی ارائه شده در خصوص انتظارات عمومی وتضمین حقوق مدنی از جمله اساسی ترین برنامه های پیش روی ایشان است، خواست های سیاسی و اجتماعی شهروندان، حفظ آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها، ایجاد فضای سیاسی آزاد و توسعه فرهنگی از جمله چالش‌هایی هستند آقای دکتر پزشکیان بایستی به تک تک آنان رسیدگی و بسته به نوع سلیقه طبقه و گروه ها....پاسخ داده و شرایط را از آنچه موجب ناخرسندی شهروندان و سایر آحاد در سالهای اخیر بوده است را تلطیف  و یا تا حد مطلوب و مورد قبول همه را برای همه فراهم و اصلاح نماید.

چرا که ایران یک حوزه تمدنی گسترده و به مثابه یک شبه قاره بوده و تاثرات بسیاری از آن در داخل و خارج از کشور پذیرفته میشود. لذا احترام به خواست اقوام مذاهب و گرایش های گوناکون می تواند همگرایی و اتحاد بیشتر کشوررا تضمین نموده و از کشمکش ها و تهدیدات خارجی در این حوزه جلوگیری نماید.

چالش بعدی در حوزه محیط زیست و مدیریت منابع طبیعی است ­با توجه به تغییر کاربری ها و تغییرات پی درپی پهنه­ ها توسط شهرداری­ها و افراد سودجو... حفاظت از محیط زیست را امری ضروری برای سلامت شهروندان و برخورداری از فضای سبز کافی و امنیت غذایی از یک سو و ذخیره زمین برای آیندگان ازسوی دیگر امری حیاتی و در راستای توسعه پایدار کشور بدل نموده است، بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی مانند آب و انرژی، مدیریت صحیح پسماندها و مواجهه با تغییرات اقلیمی با توجه به مخاطرات محیطی و مشکلات کشور و موانعی که برخی کشورهای همسایه در این خصوص ایجاد نموده از جمله چالش‌های جدی دیگر در این حوزه هستند که جناب آقای دکتر پزشکیان باید برای برون رفت از مشکلات فعلی ­ راه حل هایی قابل اجرا و تراز با سیاستهای کلی و برنامه هفتم اتخاذ و به آنها پاسخ دهد.

و این مهم محقق نخواهد شد مگر با استفاده از تیم های تخصصی و بهره جستن از تجریبات موفق سایر کشورها و استفاده از تکنولوژی های نوین، هوشمندسازی .... امیداست استفاده از متخصصین در حد شعار باقی نماند و ایشان تحقق برنامه ها را همانطور که بارها و بارها در مناظرات اعلام نمودند در هر حوزه به اهل فن واگذار نماید.

در حوزه بهداشت و درمان نیز کشور با چالش­هایی نظیر گران بودن هزینه های درمان یا کمبود مراکز درمانی عدم وجود زیرساخت های مناسب و....مواجه است از جمله وظایف و شعارهای دکتر پزشکیان حفظ و ارتقاء سلامت جامعه، ارتقاء سیستم بهداشت و درمان و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی، تامین دارو و اقلام خوراکی مانند شیرخشک ...

به صورت تلویحی و اشاراتی به زمان تصدی این پست در ستالهای دور بوده است که این مورد نیز با توجه به اینکه با جان مردم سرو کار مستقیم داشته و بعضا هزینه های کمر شکنی بر اقشار آسیب پذیر بدلیل نداشتن امکانات... و ابتلا به انواع بیماریها تحمیل میکند. از جمله چالش‌هایی هستند که رئیس جمهوری با توجه به تخصص خویش در این حوزه باید به آنها توجه نموده و در صدد اصلاح و درمان نقایص و ناکارآمدی های موجود برآید.

عرصه علم و فناوری از دیگر چالش های پیش روی کشوردر دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان است. توجه به توسعه فناوری و نوآوری های روزافزون درجهان و بروز بودن و از قافله این پیشرقت عقب نماندن  میتوانداز خسران و خسارات بسیاراحتمالی بر جامعه ایران جلوگیری نماید. لذا تا دیر نشده بایستی به این تکنولوژی ها و ابزار مجهز شد چرا که اکثر کشورهای جهان اول اداره کشورهای خود را با توجه به پیشرفتهای چشمگیر و موثر در این حوزه سرلوحه کار خود قرار داده و در تمام ارکان زندگی از آن در حال استفاده و بهره برداری هستند. حکمرانی هوشمند و استفاده از ابزار هوشمند به دلیل دقت بالا، سرعت عمل از یک سو و چابکی و چالاکی دولتها و مردم ازسوی دیگر درسیاستگزاری، برنامه ریزی و الی­نهایه حل مشکلات کمک شایانی نموده است. امروزه هوشمند سازی و استفاده از فناوری از ضروری ترین امور مردم و دولتها می باشد و تمام امور از دولت هوشمند تا شهرهای هوشمنددر حوزه اقتصاد مراودات مالی و تجاری تحت و رمزارزها ..  و سایر اشکال دیگر استفاده از فن آوری های نوین و توجه به این بخش از حیاتی ترین ضروریات حوزه حکمرانی بدل نموده است.

کشور در این زمینه پیشرفت هایی داشته ولی هنوز با استاندارهای جهانی و حتی منطقه­ای فاصله ای بسیار معنادار دارد لذا ارتقاء صنعت فناوری، توسعه نوآوری و استفاده از فناوری‌های روز دنیا، توسعه شبکه‌های ارتباطی پیشرفته و حفظ امنیت سایبری از جمله موارد چالش‌ برانگیز برای دولت هستند که قوه مجریه باید به آن توجه ویژه نموده و سرعت تحقق آنهارا افزایش دهد.

در حوزه امنیت داخلی و خارجی توفیقات بسیاری  بواسطه جانفشانی ها و رشادت های شهدا بویژه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و محور مقاومت در خارج از مرزهای میهن اسلامی مان ایران حاصل شده و پاسداشت ومقابله با تهدیدات امنیتی داخلی و خارجی یکی دیگر از چالشهای پیش روی خواهد بود عملیات صبح صادق هژمونی قدرت منطقه ای و بین المللی کشور را تغییر داده و بستر مناسبی برای چانه زنی و احقاق حقوق حقه مردم ایران را فراهم آورده است لذا تداوم و حفظ این مولفه از حیاتی ترین مسایل در حوزه امنیتی و دفاعی کشور است، که دکتر پزشکیان باید اهتمام ویژه ای بر آن بورزد. مراقبت و مدیریت مناسب مرزها از دیگر اصول مهم استراتژیک در حوزه امنیتی و دفاعی است که به لحاظ موقعیت های ژئوپولیتیکی و بعضا نگاه های دد منشانه و افکار تجزیه طلبانه عده ای مزدور و دشمنان قسم خورده این مرزوبوم هرگز نباید از آن غافل شد. حفظ استقلال و عزت ملی، تقویت دفاع ملی و مقابله با تروریسم حایز اهمیت ویژه بوده که دکتر پزشکیان­ باید به آنها پاسخ داده و تدابیر لازم را بیاندیشد.

با توجه به اینکه شما اولین مولف کتاب آمایش خانواده هستید که از مهم ترین عوامل اجتماعی نیز می­باشد ممکنه پیشنهادتان درباره رویکرد و برنامه دولت برای حمایت از جوانان و خانواده­های ایرانی بیان کنید؟

 

خانواده اصلی ترین کانون اجتماعی است وعدم توجه به این نهاد می توانداز مهم­ترین چالش های پیش روی ریاست جمهوری آینده ­باشد.

ظرفیت سنجی و استفاده از پتانسیل خانواده در رشد و توسعه کشور به لحاظ ماهیت از اهمیت ویژه­ای برخوردار است که در کتاب آمایش خانواده مفصل به این ویژگی پرداخته شده است.

تشکیل خانواده ،اذواج روابط خانوادگی و توجه به عماصر و اجزای آن منجمله کودکان ، نوجوانان وجوانان از مهم­ترین اهرم­های تعالی یک جامعه فعال و پویامی­باشند که برای رشد این افراد باید برنامه­های کاربردی و حمایتی مختلفی صورت بگیرد تا شرایط ناامید کننده­ و سختی که از قبل برای آنها در جامعه کنونی ایران شکل گرفته است کمرنگ شود.از دیگر مسایل می­توان به ایجاد اشتغال و تقویت مهارت و بازوان اقتصادی برای ملت پرداخت تا بتوان جوان توانمند ایرانی را به میدان عمل و فعالیت در بطن جامعه خویش تشویق و دعوت کرد. لذا که صورت گیری این فعالیت­ها خود به رشد بیشتر کشور و فراهم شدن اوضاعی بهتر و به سامان برای مملکت و مردم ایران کمک می­کند.

البته که لازم به ذکر است نباید از دیگر نسل­ها نیز­غافل شد و باید برنامه­ای جامع و امیدوار کننده برای رشدآنهاو ایجاد شرایط بهتر برای نوجوانان و سالمندان هم مدنظر داشت.

ما در این قرن جدید با بچه های نسل z  و آلفا رو در رو هستیم که افرادی به شدت توانمند با بهره هوشی بالایی هستند  و باید شرایط رشد برای این افراد در ضمن رشد نهاد­های کشوری، بنیاد های مختلف و بهبود شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی داشته باشیم تا نوجوان و جوان ایرانی شوق و انگیزه­ی مضاعف برای تلاش درداخل­کشور را داشته باشد و از مهاجرت نسل جوان و به خصوص نخبگان ما به خارج از کشور نیز کاسته شود.

همچنین در سیستم آموزشی کشور نیز بایدتغییرات مفیدی صورت گیرد که به استاندارد جهانی از لحاظ رشد و آموزش مهارتی نزدیک تر شده تا تغییرات با روند و سرعت بهتری صورت گیرد.

البته در این مسیر همراهی مردم موجب دلگرمی و از الزامات اصلی می باشد چرا که ترمیم این شرایط، زمان بر و تاحدی دشوار است که نیازمند برنامه ای تخصصی، بلند مدت و همه جانبه می­باشد که توسط متخصصان این امر صورت گیرد و به اقدام برسد.

مردم ایران خواهان رشد اقتصادی و بهبود شرایط زندگی خود و نیز کشورشان هستند به همین علت است که باید به ابعاد مختلفی از جامعه توجه تام را داشت من جمله قشر کارمند و کارگر، کارآفرینان، اساتید و معلمان، دانش آموزان و دانش جویان، اشتغال زایی برای بیکاران، ایجاد بستر رشد در کنار حمایت از محرومان و مناطق محروم، برنامه ریزی برای مسایل فرهنگی و اجتماعی و به خصوص رشد اقتصادی در کنار حمایت مردم چرا که این امری کهنه است که برای حل این مسیله نیازمند پروسه ای دقیق و بلند مدت می­باشیم .

در پاپان اگر نکته دیگری مد نظر شماست بیان دارید

در پایان با توجه به اعتماد دوباره مردم به حاکمیت و به ویژه نیروهای اجرایی دولت مستقر باید بکوشد عظمت کشور را حفظ و تقویت نموده اعتماد عمومی را بواسطه عملکرد موفق خود به حداکثر برساند و ایران قوی را قوی تر کند. با اتخاذ سیاست های درست و اصولی و اعتماد به جوانان و سرمایه های علمی و ذخیره های ارزشمند انسانی کشور از مهاجرت آنها جلوگیری نموده و نسبت به سیاستهای مهاجر پذیری نیز تجدید نظر مرده یا روندهای معمول کنونی را اصلاح کنند، به بخش های مولد و تولیدی در بخش خصوصی توجه بیشتری شود و پایه تولید کشور را در همه عرصه های مغفول مانده احیا کنیم و برای  و به مدد آن برای مردم شغل ایجاد کنند.

به  دیپلماسی و توافق‌های بین‌المللی اعتقاد داشته برای حفظ اصول برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با 5+1 اهتمام ویژه داشته باشند و در موضوع FATF و تسهیل مراودات مالی کشور با جهان حداکثر تلاش خودرا نموده تا از این محدویت ظالمانه(خود تحریمی) کشور نجات پیدا کند . موضعی قوی علیه­امریکا و متحدان­آن اتخاذ نموده­و برای بازگرداندن حقوق حقه مردم ایران تلاشی مضاعف و عاقلانه با هدف تامین منافع حداکثری ملی نمایند.

امتدادآن تلاش برای  یافتن یک راه حل دیپلماتیک برای بحران هسته ای و متناظر با آن  اطمینان حاصل نمودن از اینکه که طرف­های مقابل به ویژه آمریکا در قبال اقدامات خود­پاسخگو باشندنیز حائز اهمیت و تاکید بسیاری از اهل فن می باشد. کارشناسان اذعان دارند که طرف مقابل کارشکنی و نقض عهد کرده و ....لذا توصیه می شود متخصصان این حوزه چنانچه به میز مذاکره بازمیگردند سعی در به ثمر رساندن  توافقی شفاف و به دور از هرگونه تفسیر را داشته و امضا کنند.

و در همه امور همواره بر حکمت عزت و اقتدار ایران اسلامی توجه ویژه ای داشته باشند.

زهرا استادی

کد خبر: 89252130

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.