رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

رونمایی از مینیاتورها و نسخ کهن خطی در کنگره میراث فرهنگی ازبکستان

  • ۹۵

سمرقند کهن، شهری که یادآورد دوران‌های کهن و عصر کاروان‌هاست، میزبان هفتمین کنگرهٔ بین‌المللی «میراث فرهنگی ازبکستان؛ اساس نوزایی دوباره» بود.

در کنگرهٔ هفتهٔ میراث فرهنگی ازبکستان پژوهشگران پرشماری از سراسر جهان به این کشور آمدند تا دانش خود را درباره میراث تاریخی آن با دیگران سهیم شوند. 

تصاویری از آثار تاریخی و فرهنگی ازبکستان که در موزه‌های مختلف جهان موجودند در مجموعه کتب نفیسی به چاپ می‌رسد ده مجلد تازهٔ آنها در این کنگره به نمایش درآمده‌اند. 

یکی از این کتاب‌ها حاوی مینیاتورهایی از مشاهیری است که روزگاری در ازبکستان زیسته‌اند. المیرا گیول، مسئول هماهنگی‌های پژوهشی این طرح می‌گوید: «مطالب همین کتاب‌ها موجب پژوهش‌های تازه می‌شود و ما شاهدیم که این مطالب که محققان مختلفی در جهان فراهم‌شان کرده‌اند، چطور اندیشه‌های تازه ایجاد می‌کنند.»

یکی دیگر از کتب‌ به‌نمایش‌درآمده به این مناسبت قرآن «کاتا لنگر» است که از قدیمی‌ترین نسخ قرآن به‌شمار می‌رود که کتابت آن در اواخر قرن هفتم میلادی (اوایل قرن دوم هجری) آغاز شده است. ۹۷ صفحه از این نسخهٔ خطی منحصربه‌فرد نخستین‌بار در ازبکستان کشف شد و بسیاری از صفحات آن در موزه‌های مختلف دنیا پراکنده است. تصویر دقیقی از کل صفحات این قرآن به‌مناسبت هفتهٔ میراث‌فرهنگی ازبکستان و با همت انتشارات «مولر و شیلر» آلمان در کنار هم قرار گرفته‌اند.

مجموعه‌ای از کتب‌ مربوط به کتیبه‌های تاریخی ازبکستان نیز در این کنگره به نمایش درآمده است.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.