برگزاری اجلاس «اسپکا» آیا کشورهای آسیای مرکزی به قطب ترابری منطقه تبدیل می‌شوند :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

برگزاری اجلاس «اسپکا» آیا کشورهای آسیای مرکزی به قطب ترابری منطقه تبدیل می‌شوند

  • ۱۰۴

در هفته‌ای که گذشت اجلاس «اسپکا» به میزبانی باکو برگزار شد. این اجلاس با مشارکت سازمان ملل متحد ویژه کشورهای آسیای مرکزی طراحی شده است و نشست امسال بیست و پنجمین دوره آن بود.

موضوع اصلی اجلاس امسال، تبدیل منطقه به یک قطب ترابری و ارتباطی با جهان بود. حمل و نقل پایدار، تجارت و انرژی از جمله حوزه‌های کلیدی این نشست‌ به حساب می آمد که از سال ۱۹۹۸ برای تسهیل ادغام کشورهای آسیای میانه در اقتصاد جهانی و با هدف دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل تاسیس شد.

۵ کشور آسیای مرکزی، به همراه افغانستان و آذربایجان و ۲ آژانس وابسته به سازمان ملل متحد در این گروه عضو هستند.

پیشتر این اجلاس از تشکیل یک صندوق مشترک تحت حمایت سازمان ملل حمایت کرده بود و آذربایجان که در سال جاری ریاست آن را بر عهده دارد گفته بود مبلغ ۳.۵ میلیون دلار به این صندوق کمک خواهد کرد.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، در این باره می‌گوید: «این برنامه بر اساس روابط اقتصادی آسیای مرکزی و آذربایجان است. امروز ما بعد جدیدی از تعامل را شاهد هستیم.»

وی اضافه کرد: «در طول ۲ سال گذشته تعامل بین آذربایجان و تمامی کشورهای آسیای میانه و همچنین در بین کشورهای آسیای مرکزی در بالاترین حد خود بوده است. بنابراین این یک واقعیت جدید است و ما باید روی آن سرمایه‌گذاری کنیم. ما روابط عالی با همه کشورهای اسپکا داریم و اکنون پروژه‌های سرمایه‌گذاری زیادی داریم؛ آذربایجان در آسیای مرکزی سرمایه گذاری می‌کند و آسیای مرکزی در آذربایجان سرمایه‌گذاری می‌کند. ما پروژه‌هایی مانند مسیر شرق غرب خزر داریم که یکی از جذاب‌ترین مسیرهای حمل و نقل برای آسیای مرکزی است به لحاظ اتصال به دریای سیاه و مدیترانه و سپس از طریق اروپا به اروپا.»

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.