دانشمندان و مهندسان معلول سالانه بیش از 10 هزار دلار از همتایان غیرمعلول خود درآمد دارند!! :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

دانشمندان و مهندسان معلول سالانه بیش از 10 هزار دلار از همتایان غیرمعلول خود درآمد دارند!!

  • ۳۷

به مناسبت روز جهانی معلولان؛

دانشمندان و مهندسان معلول سالانه بیش از 10 هزار دلار از همتایان غیرمعلول خود درآمد دارند!!

یک تحقیق پُردامنه حاکی از آن است که دانشمندان و مهندسان دچار معلولیت و ناتوانی‌های جسمی بلندمدت به طور میانگین سالانه ۱۰ هزار و ۵۸۰ دلار کمتر از همتایان غیرمعلول خود درآمد دارند.

این تحقیق در مورد افراد دارای مدرک دکتری در علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی (STEM) در ایالات متحده آمریکا انجام شده است. محققان همچنین مشخص کردند که افراد معلول شاغل در نقش های STEM در مراکز دانشگاهی بطور خاص با شکاف درآمدی بزرگتری نسبت به سایر افراد شاغل در دیگر بخش‌های STEM رو به رو هستند.

آنها بطور میانگین ۱۴ هزار و ۳۶۰ دلار کمتر نسبت به همتایان غیرمعلول خود درآمد کسب می‌کنند. این مطالعه به تازگی در نشریه «طبیعت رفتار انسان» انتشار یافته و داده‌های تحقیقی مربوط به بیش از ۷۰۴ هزار نفر با دکتری در رشته‌های STEM‌ و مشغول به کار در مشاغل مرتبط با دانش آنها را بررسی کرده است.

«جی دولماج» محقق حوزه حقوق معلولان در دانشگاه «واترلو» کانادا گفت: این یک زنگ هشدار و بیدارباش است. اینها نتایجی است که ما از این سیستم می‌گیریم. این غیرمسئولانه است که ما تحقیقات بیشتری در این ارتباط نداریم و این گونه سوالات را نمی‌پرسیم.

مطالعات قبلی وجود شکاف در پرداخت برای زنان در حوزه STEM را مشخص کرده است که بطور میانگین ۲۵ هزار دلار کمتر از مردان درآمد کسب می‌کنند و همچنین اقلیت‌های نژادی حدود ۱۵ هزار دلار نسبت به همکاران سفیدپوست خود در آمریکا درآمد کمتری دارند. اما تاکنون کار تحقیقاتی کمتری درباره معلولان انجام شده است.

مولفان این مطالعه از داده‌های یک تحقیقات سال ۲۰۱۹ توسط «بنیاد ملی علوم» آمریکا درباره بیش از یک میلیون نفر از افراد دریافت کننده مدرک دکترا بین سال های ۱۹۷۳ و ۲۰۱۷ استفاده کردند.

حدود ۵۷ هزار نفر از این افراد وجود ناتوانی‌های جسمی را در دوره‌ای از زندگی خود گزارش دادند. مولفان این تحقیق همچنین با مطالعه مجموعه‌ای شامل بیش از ۲۱۹ هزار تن از مشارکت کنندگان که در موسسات دانشگاهی کار کرده‌اند، مشخص کردند که افراد معلول حضور کمتری در مناصب ارشد دانشگاهی دارند.

در حالی که ۱۰ درصد افراد مشغول به کار در مشاغل STEM‌ دارای معلولیت هستند، تنها ۶.۵ درصد از اساتید و ۵.۹ درصد از روسا و مدیران گفتند که دارای معلولیت هستند. محققان می‌گویند که این حضور کمتر در مناصب عالی تا حدی علت شکاف درآمدی را توضیح می دهد.

به گفته این محققان، بخشی از مشکل هم این است که برخی افراد هنوز از افشای معلولیت خود هراس دارند و هنوز فرهنگ افشا در این زمینه وجود ندارد.

روز جهانی معلولان

سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۲ سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر ماه را به عنوان روز جهانی معلولان نامگذاری کرد.

هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیت های مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده است که باید از مساله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود. این وضع به همین منوال طی شد تا در سال ۱۹۹۹ شعاری با مضمون «امکان دسترسی برای همه در هزاره جدید» برگزیده شد و سرلوحه امور قرار گرفت.

بیش از ۵۰۰ میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روحی و مغزی جسمی و حسی از معلولیت رنج می‌برند. این افراد هر کجا که باشند و در هر نقطه‌ای از دنیا که به سر برند به دلیل موانع ظاهری یا اجتماعی با محدودیت هایی در زندگی خود مواجه می‌شوند. در بیست سال اخیر کوشش های چشمگیری در شناساندن و معرفی اشخاص معلول به جامعه انسانی صورت پذیرفته است. یکی از مواردی که می‌توان از آن به عنوان نقطه عطفی در این زمینه نام برد اعلام سال ۱۹۸۱ میلادی به عنوان سال جهانی معلولان است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت پذیرفت. در سال بعد (۱۹۸۱) فاصله سال های ۱۹۹۲ – ۱۹۸۳ میلادی دهه جهانی معلولان نام گرفت تا کیفیت و شرکت فعالانه و همه‌جانبه افراد معلول را در زندگی اجتماعی و گسترش و پیشرفت آنها ارتقاء بخشد. (به نقل از ایرنا)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.