«گراف‌کست»(GraphCast) دستاورد جدید هوش مصنوعی برای پیش‌بینی آب‌وهوا :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

«گراف‌کست»(GraphCast) دستاورد جدید هوش مصنوعی برای پیش‌بینی آب‌وهوا

  • ۱۰۰

«گراف‌کست»(GraphCast) دستاورد جدید هوش مصنوعی برای پیش‌بینی آب‌وهوا 

موسسه تحقیقاتی «دیپ‌مایند» متعلق به شرکت «گوگل» که تازه‌ترین مدل پیش‌بینی آب و هوایی خود موسوم به «گراف‌کست» (GraphCast) را رونمایی کرد، مدعی شد: این دستاورد در مقایسه با حدنصاب‌های ثبت شده توسط شرکت بزرگ فناوری چینی «هوآوی» از دقت و سرعت بهتری دارد.

شرکت گوگل هفته گذشته از «گراف‌کست»(GraphCast) رونمایی کرد. این دستاورد یک هوش مصنوعی جدید و قدرتمند است که می‌تواند پیش‌بینی آب و هوا را دقیق‌تر از بهترین ابزار فعلی که ابررایانه‌ها هستند، انجام دهد.

براساس خبر تارنمای «ساوت چاینا مورنینگ پست»، «گراف‌کست» در تازه‌ترین نتایج آزمایشی خود ادعا کرد که از عملکرد «پانگو - ودر» (Pangu-Weather) هوش مصنوعی جدید شرکت چینی هواوی در بیشتر برنامه های آزمایشی پیشی گرفته است، هر چند مدل پانگو - ودر متعلق به شرکت هوآوی همچنان در خصوص برخی معیارها همچون چهارچوب زمانی پیشرو است، چرا که شکاف زمانی کمتری بین هر کدام از پیش بینی‌های آن وجود دارد.

مدل «گراف‌کست» روی تراشه‌های ۷ نانومتری (۷nm) آموزش داده شده و بهره‌برداری شده است در حالی که مدل پانگو - ودر شرکت هوآوی از تراشه‌های ۱۲ نانومتری استفاده کرده است. این درحالی است که دولت آمریکا تحریم‌های شدیدی برای دسترسی شرکت هوآوی به تراشه‌های پیشرفته هوش مصنوعی اعمال کرده است.

در آزمایش های مقایسه‌ای، هر دو مدل این شرکت ها عملکرد بهتری نسبت به سامانه «پیش‌بینی با وضوح بالا» (HRES) داشتند. این سامانه یک استاندارد مورد استفاده توسط مرکز پیش‌بینی آب و هوای اروپایی است. این نتایج جالب در یک مطالعه توسط ۱۸ محقق از «گوگل دیپ‌مایند» و «گوگل ریسرچ» مستند شده و نتایج آن روز جمعه در نشریه «ساینس» منتشر شد.

این تحول به مثابه یک فصل جدید در رقابت بین چین و آمریکا در حوزه هوش مصنوعی به خصوص پیش‌بینی آب و هوا بر مبنای یادگیری ماشینی به شمار می‌رود.

شرکت‌هایی مانند «انویدیا» با سیستم «فورکست‌نت»، شرکت «دیپ‌مایند» با سیستم «گراف‌کست» و شرکت «مایکروسافت» با سیستم «کلایمکس» در این حوزه وارد شده‌اند. کشور چین نیز به تازگی با برنامه «پانگو - ودر» شرکت هوآوی و برنامه «فنگ‌وو» از آزمایشگاه هوش مصنوعی شانگهای وارد این حوزه شده است.

موسسه دیپ‌مایند شرکت گوگل سابقه‌ای از برخورد با مشکلات پیچیده را دارد. پس از شکست دادن بازیکنان انسان در بازی‌های استراتژیک مانند «گو» و «استارکرفت» این شرکت استعداد خود را به سمت آسمان نشانه گرفت.

شرکت چینی هوآوی در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان ماه سال گذشته ) با ارائه مدل پانگا - ودر خود با استفاده از شبکه‌های عصبی سه‌بعدی برای اولین بار عملکرد بهتری از روش های سنتی «پیش‌بینی آب و هوایی عددی» (NWP) ارائه داد، پس از آن موسسه دیپ‌مایند نیز مدل گراف‌کست خود را اصلاح کرد و به مرور زمان با بهبودهای مداوم مجددا جایگاه اول را از لحاظ دقت به دست آورد. (به نقل از ایرنا)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.