گنبد نمکی جاشک بوشهر، عروس نمکی ایران :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

گنبد نمکی جاشک بوشهر، عروس نمکی ایران

  • ۸۹

بزرگترین کوه نمک خاورمیانه:

گنبد نمکی جاشک بوشهر، عروس نمکی ایران

گنبد نمک در علم زمین شناسی به کوهها یا تپه هایی می گویند که هسته اصلی و مرکزی شان از نمک تشکیل شده است. یکی از معروفترین گنبدهای نمکی در ایران گنبد جاشک با 366 هکتار مساحت و 1350 متر ارتفاع است (معروف به بزرگترین کوه نمکی خاورمیانه) که در استان بوشهر - حدفاصل دو شهرستان دشتی و دیر و در محدده رودخانه «مند» - قرار دارد. 

رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، قهوه ای و سفیدی  بخاطر وجود کانی‌های فراوان غیر سیلیکاته مانند پیریت و فلورین  در این کوه است که زیبایی وصف ناپذیری و چشم‌نوازی را به هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای عرضه می‌دارد و به عروس نمکی ایران شهرت دارد.

زیبایی گنبد جاشک نمکی فقط منحصر به کوه نیست بلکه در آن مناظر بسیار زیبای دیگری از جمله 9 غار نمکی، آبشار نمک، نمک چال ها، چشمه های نمک و دره گل، بلورهای نمک وجود دارد؛ در دامنه آن نیز پوشش گیاهان بسیاری مانند گون، گیشدار، قیج هم به چشم میخورد.

 نکته حائز اهمیت  اینکه چون مسیرهای منتهی به داخل غارهای نمک صعب‌العبور هست، حتما کفش کوهنوردی مناسب بپوشید و چون در اطراف کوه نمک، امکانات رفاهی مناسبی در دسترس نیست، حتما آب و مواد غذایی کافی همراه داشته باشید تا در طی مسیر دچار گرسنگی و ضعف نشوید. بهتر است برای لذت بردن از اشعه های رنگی بسیار زیبای داخل غارها از از چراغ قوه‌ی مناسب استفاده کنید تا با انعکاس نورش به بلورهای نمکی جلوه زیبایی از آن را در خاطره تان ثبت کند

گنبد نمکی جاشک در سال ۱۳۸۶ هجری شمسی به عنوان یکی از آثار فسیلی ملی به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۹ نیز در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت شد.(عکس ها از Google Image)


کد خبر

892520111-5

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.