دانشمندان برای اولین بار موفق شدند روی آب بنویسند :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند روی آب بنویسند

  • ۲۵

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان به نقل از یورو نیوز،گروهی از محققان آلمانی توانسته‌اند با استفاده از یک تکنیک منحصر به فرد، روی آب حروف و خطوطی را رسم کنند که به همان حالت باقی بمانند.

دلیل‌های کاملاً موجهی وجود دارد که چرا آب برای خوشنویسان وسیله محبوبی جهت نوشتن به حساب نمی‌آید. یکی از مهم‌ترین آنها این است که ذرات آب تحرک زیادی دارند و به همین خاطر مدت زیادی طول نمی‌کشد تا جوهر پخش شود و خطوط رسم‌شده از شکل اولیه خود خارج شوند.

حالا اما محققان در دانشگاه فنی دارمشتات و دانشگاه یوهانس گوتنبرگ آلمان قلم مبتکرانه‌ای را ابداع کرده‌اند که به هنرمندان اجازه می‌دهد بتوانند روی آب بنویسند.

در این روش دانشمندان با ساخت نواحی اسیدی در آب و به کارگیری یک قلم میکروسکوپی، توانستند خطوط نوشتاری پایدار را در آب ایجاد کنند. آنان برای این کار از خواص یک فرآیند شیمیایی به نام «دیفیوزیوسموز» استفاده کردند. این فرآیند به زبان ساده حرکت خود به خودی انواع مختلف ذرات است که به دلیل اختلاف غلظت در یک مخلوط مایع ایجاد می‌شود.

در این فرآیند مخلوط مایع آب که حاوی غلظت کمی از ذرات باردار به نام یون است، به عنوان «کاغذ» عمل می‌کند. از سوی دیگر «جوهر» از ذرات کلوئیدی (یا چسب‌سان) بزرگی تشکیل شده است که به صورت نازک در کل محلول پخش می‌شوند. «قلم» نیز در این فرآیند یک دانه کوچک تبادل یونی است؛ ذره‌ای که قادر است ذرات باردار در مایع را با ذرات باردار مختلف و کوچکتر مبادله کند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.