شناسایی 424 پژوهشگر پراستناد دانشگاهها توسط ISC :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

شناسایی 424 پژوهشگر پراستناد دانشگاهها توسط ISC

  • ۳۶

شناسایی 424 پژوهشگر پراستناد دانشگاهها توسط ISC

رییس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) گفت: تعداد ۴۲۴ پژوهشگر پراستناد در گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری توسط مؤسسه شناسایی و در ۱۶ حوزه­ موضوعی دسته بندی شدند.

سید احمد فاضل زاده افزود: توجه به مسئله ضرورت تحول در علوم، به‌ویژه علوم انسانی از مهم‌ترین و ارزشمندترین دستاوردهایی است که انقلاب اسلامی ایران برای جهان اسلام به ارمغان آورد.

وی اظهار داشت: از دیدگاه مقام معظم رهبری، علوم انسانی به اندازه علوم صنعتی و پزشکی مهم است و پیشرفت و نظریه پردازی در آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ایشان بسیاری از حوادث و اتفاقات دنیا را ناشی از نظریه پردازی های دانشمندان این رشته ها می دانند و می فرمایند: «بسیاری از حوادث دنیا حتّی در زمینه های اقتصادی و سیاسی و غیره، محکومِ نظرات صاحبنظران در علوم انسانی است؛ در جامعه شناسی، در روان شناسی، در فلسفه؛ آنها هستند که شاخص‌ها را مشخص می کنند.»

رییس ISC ادامه داد: با توجه به اهمیت تحقیقات در حوزه علوم انسانی، مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در راستای رسالت خود که رصد و پایش علم و فناوری کشور و جهان اسلام است، به طور سالانه با اتکاء به منابع اطلاعاتی و پایگاه‌های داده خود، اقدام به شناسایی پژوهشگران پر استناد علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری می کند که در این گزارش، پژوهشگران پر استناد در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۴۰۰-۱۳۹۱) معرفی شده اند.

وی گفت: این تحلیل با شناسایی فهرستی از پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه با استفاده از روش های نرم افزاری آغاز می شود. در مرحله بعد، ابهام زدایی و یک دست‌سازی این فهرست که منجر به شناسایی افراد متعدد با نام یکسان یا افراد یکسان با نام‌های متنوع می‌شود انجام می پذیرد. پژوهشگران در هر حوزه بر حسب تعداد استنادهایی که دریافت کرده اند مرتب سازی و سپس پژوهشگران پر استناد بر اساس حدود آستانه استنادی به عنوان پژوهشگران پراستناد گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری در نظر گرفته می شوند. معیار انتخاب پژوهشگران در این فهرست، تعداد استنادهای صورت گرفته به تولیدات علمی آنها است.

رییس ISC تصریح کرد: تعداد ۴۲۴ پژوهشگر پراستناد در گستره علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری توسط مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) شناسایی و در ۱۶ حوزه موضوعی علوم انسانی، علوم اجتماعی، هنر و معماری دسته بندی شدند. در گزارش پیشین در بازه زمانی ۱۰ ساله (۱۳۹۹-۱۳۹۰) مؤسسه (ISC)، تعداد ۳۳۳ پژوهشگر به عنوان پژوهشگر پر استناد این حوزه معرفی شده بودند که امسال شاهد رشد۲۷ درصدی پژوهشگران هستیم.

فاضل زاده اظهار داشت: برخی از پژوهشگران در چندین حوزه موضوعی امتیاز لازم را کسب می کنند که در رشته ای که استناد بیشتری کسب کرده اند، معرفی شده اند. به لحاظ سهم پژوهشگران هر حوزه از مجموعه پژوهشگران پراستناد، پژوهشگران حوزه کسب و کار، مدیریت و حسابداری (حدود ۱۵ درصد) در رتبه اول قرار دارند و حوزه های موضوعی روانشناسی با ۱۰.۱۴ درصد و علوم اجتماعی با ۸.۹۶ درصد در رتبه های دوم و سوم ایستاده اند.

وی تصریح کرد: مابقی پژوهشگران مربوط به ۱۳ حوزه موضوعی جامعه شناسی و علوم سیاسی، روان شناسی، علوم اقتصادی، زبان و زبان شناسی، الهیات و معارف اسلامی، علوم تاریخی، زبان و ادبیات، حقوق، فلسفه، علوم جغرافیایی، علم اطلاعات و دانش شناسی ، هنر و معماری و سایر است. (به نقل از ایرنا)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.