تصویب سند ملی موسیقی در نشست شورای انقلاب فرهنگی :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

تصویب سند ملی موسیقی در نشست شورای انقلاب فرهنگی

  • ۳۶

در آخرین جلسه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

تصویب سند ملی موسیقی در نشست شورای انقلاب فرهنگی

دبیر شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سند ملی موسیقی ایران در جلسه ۴۴۷ این شورا بررسی و در پنج سرفصل مبانی، ارزش‌ها و اصول، اهداف، سیاست‌های کلان، اقدامات و الزامات اجرایی آن تصویب شد.

جلسه ۴۴۷ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

غلامرضا بصیرنیا دبیر شورای معین با تشریح مصوبات این جلسه گفت: سند ملی موسیقی که به عنوان یکی از زیرسندهای نقشه مهندسی فرهنگی در سال ۱۳۹۹ تدوین آن به وزارت فرهنگ و ارشاد واگذار شده بود تا با همکاری سازمان صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی این سند را برای ساماندهی وضعیت موسیقی، ارتقای سطح فرهنگی، هنری و علمی فعالیت‌های جامعه موسیقیایی کشور، معرفی موسیقی فاخر ایرانی در سطح بین‌المللی، ساماندهی و بهینه‌سازی تعاملات بین‌المللی در عرصه موسیقی و مقابله قانونی و نظام‌مند با آثار موسیقیایی مبتذل و غیرقانونی تدوین کند، در این جلسه بررسی و در پنج سرفصل مبانی، ارزش‌ها و اصول، اهداف، سیاست‌های کلان، اقدامات و الزامات اجرایی آن تصویب شد.

وی افزود: مطابق سند ملی موسیقی، ستاد اجرایی موسیقی کشور با عضویت نهادهای مرتبط در وزارت فرهنگ و ارشاد تشکیل می‌شود؛ این ستاد شیوه‌نامه اجرایی و نگاشت نهادی برنامه اجرایی را تدوین و پس از تصویب در شورای هنر اجرا می‌کند.

بصیرنیا در تشریح دیگر مصوبات این جلسه توضیح داد: طرح تسهیل بهره‌مندی عادلانه خانواده‌ها از محصولات، خدمات و امکانات فرهنگی و رفاهی، سند ملی موسیقی و ضوابط تأسیس مؤسسات مدیریت حقوق معنوی آثار فرهنگی و هنری مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای معین اظهار داشت: در این جلسه، گزارشی به منظور استفاده از ظرفیت خالی و بلااستفاده اقامتگاه‌های تفریحی سازمانی، سینماها، موزه‌ها و محیط‌های ورزشی و فرهنگی برای استفاده چهار دهک پایین درآمدی به همراه یک ماده‌واحده پیشنهادی برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

وی ادامه داد: در این جلسه پس از بحث و بررسی ضرورت درنظرگرفتن ظرفیت واقعی و ابعاد اجرایی طرح و هزینه‌های آن موضوع، مقرر شد ماده واحده پیشنهادی طرح تسهیل استفاده از محصولات، خدمات و امکانات رفاهی و فرهنگی از سوی خانواده‌ها مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد و با توجه به هدف‌گذاری طرح برای تکریم و تحکیم بنیاد خانواده، بررسی و تصویب ابعاد اجرایی آن به ستاد ملی زن و خانواده واگذار شود.

بصیرنیا افزود: تاسیس موسسات مدیریت جمعی به عنوان زیرساخت توسعه کسب و کارهای فرهنگی و هنری و ایجاد نظام کارآمد مالکیت فکری یا حق مؤلف توسط وزیر فرهنگ در این جلسه مطرح شد.

وی گفت: یکی از راهکارهای تقویت اقتصاد فرهنگ و هنر و صنایع خلاق، کمک به خالقان آثار ادبی و هنری در مدیریت حقوق آنها یعنی انعقاد قراردادهای واگذاری، اعطای مجوز بهره‌برداری، دریافت حق‌الامتیاز، نظارت بر استفاده از آثار و پیگیری موارد نقض امری پیچیده و تخصصی و حتی هزینه‌بر است. در سایر کشورها برای پیگیری این حقوق مؤسسات مدیریت جمعی شکل می گیرد و به عنوان حلقه اتصال خالق اثر و مصرف‌کننده و به نمایندگی از دارنده حق با اشخاص متقاضی وارد مذاکره می‌شوند و قرارداد منعقد می‌کنند، حق‌الامتیاز را دریافت، توزیع و بر نحوه مصرف آثار نظارت می‌کنند.

بصیرنیا تاکید کرد: بر این اساس درخواست شد تا صدور اجازه تأسیس، انحلال و نظارت بر این نوع مؤسسات توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شود که پس از بررسی مقرر شد ماده واحده تأسیس مؤسسات مدیریت حقوق معنوی آثار فرهنگی و هنری، پس از تکمیل و اصلاح در دستورکار شورا قرار گیرد و آیین‌نامه آن نیز برای تصویب به شورا پیشنهاد شود. (به نقل از ایرنا)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.