هماهنگی نهاد کتابخانه ها با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای راه اندازی کتابخانه سیار :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

هماهنگی نهاد کتابخانه ها با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای راه اندازی کتابخانه سیار

  • ۹۱

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مطرح کرد؛

هماهنگی نهاد کتابخانه ها با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای راه اندازی کتابخانه سیار

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تاکید بر هم‌افزایی بین کانون و نهاد کتابخانه‌های عمومی معتقد است، بهتراست نهاد کتابخانه‌ها و کانون پرورش هر کدام در مناطقی که آن یکی حضور ندارد، کتابخانه سیار راه‌اندازی کند.

حامد علامتی درباره وظیفه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای توسعه و تکمیل کتابخانه‌های مساجد، مدارس، کتابخانه‌های عمومی و سایرمؤسسات برای ایجاد بخش‌های مخصوص کودکان و نوجوانان بر مبنای بند ب ماده ۸ در بخش وظایف اساسنامه این کانون عنوان کرد: فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با کتاب شروع می‌شود، با کتاب ادامه پیدا می‌کند و به کتاب ختم می‌شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بالغ بر ۴۰ هکتار فضای کتابخانه‌ای، ۳ هزار عنوان کتاب و بیش از ۹ میلیون جلد کتاب دارد؛ این آمار قابل تامل است.

وی با تاکید بر اینکه کتابخانه‌های کانون پرورش کودکان و نوجوانان با رویکرد تخصصی در حوزه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند، گفت: تعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نهاد کتابخانه‌های عمومی برقرار و در بخش استفاده و هم‌افزایی در زمینه فضا، امکانات و تخصص، این مشارکت شکل گرفته است اما اینکه براساس اساسنامه، کانون وظیفه دارد به توسعه، حمایت و تقویت بخش کودک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بپردازد، این کار نیز انجام می‌شود.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه در بخش مقابل، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با فعالیت‌هایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را تقویت می‌کند، گفت: اینکه درباره اختلاف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان اینجا و آنجا صحبت‌هایی می‌شود، چندان مهم نیست؛ یادآوری می‌کنم با اینکه برنامه روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار و تجلیل از کتابداران نمونه» به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد اما به خاطر حضور همه ما در جبهه کتاب و کتابخوانی با محوریت کتابخانه و کودک و نوجوان، در این مراسم حضور داشتم و دلیل آمدنم به‌عنوان یک مسئول در کانون این بود که به همکارانم در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور خدا قوت بگویم.

علامتی درباره موانعی که شاید بر همکاری بیشتر میان نهاد کتابخانه‌ها و کانون تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: مانعی برای همکاری وجود ندارد، در پاسخ به سوالی درباره نقطه قوت نهاد کتابخانه‌ها گفتم، پرداختن به بخش کودک و نوجوان نقطه قوت نهاد کتابخانه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی جای من بود شاید می‌گفت چرا کار تخصصی نهاد کتابخانه‌های عمومی را شما انجام می‌دهید؟ عنوان کرد: ببنید این کشور آنقدر وسیع و آنقدر جمعیتش زیاد است که هر نهاد و فردی که برای کودک و نوجوان فعالیت کند، من، حامد علامتی، دستش را می‌بوسم.

مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه پیش از این در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فقط قفسه کتاب کودک و نوجوان وجود داشت، گفت: این نهاد امروز دارای بخش مستقل کودک و نوجوان است و اگر فردا نهاد کتابخانه‌های عمومی، کتابخانه تخصصی کودک و نوجوان را افتتاح کند، (که البته دارد) باز هم می‌گویم؛ دست مریزاد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حوزه ایجاد کتابخانه‌های سیار چطور می‌توانید با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همکاری کنید، گفت: برای هم‌افزایی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای توسعه کتابخانه‌های سیار، خوب است در مکان‌هایی که کانون، دارای کتابخانه سیار است، نهاد کتابخانه‌ها به ایجاد کتابخانه سیار اقدام نکند و در مناطقی که نهاد کتابخانه‌ها کتابخانه سیار دارد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وارد نشود و با همین راهکار بتوان کتابخانه سیار را در کل کشور گسترش داد.

علامتی با بیان اینکه کتابخانه سیار یک نیاز ضروری برای دسترسی عادلانه به کتاب در کشور است، گفت: در شرایط فعلی اگر تعداد کتابخانه‌های سیار نهادکتابخانه‌ها و کانون پرورش فکری صدبرابر هم شود، باز هم کم است. اکنون بهترین روش برای ترویج کتابخوانی توسعه کتابخانه‌های سیار به جای ساخت کتابخانه‌های فیزیکی است و اولویت کانون نیز توسعه کتابخانه‌های سیار است. (به نقل از ایبنا)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.