شناسایی و کشف سلول آب شش ماهی در ریه انسان :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

شناسایی و کشف سلول آب شش ماهی در ریه انسان

  • ۳۲

شناسایی و کشف سلول آب شش ماهی در ریه انسان

به گزارش کافه دانشگاهیان شناسایی نوعی سلول در ریه انسان که گمان می‌رفت فقط در آب‌شش ماهی آب شیرین و پوست قورباغه وجود داشته باشد، افق تازه‌ای در خصوص علت بروز و درمان «فیبروز کیسه‌ای (سیستیک)» (cystic fibrosis) پیش روی دانشمندان قرار داده است.

 فیبروز سیستیک (CF) یک بیماری ژنتیکی پیش‌رونده است که بر ریه‌ها و سایر ارگان‌ها تاثیر می‌گذارد و برخی اوقات موجب علائمی می‌شود که می‌تواند جان انسان را تهدید کند. این بیماری موجب ایجاد مخاط چسبناک و غلیظ در اندام‌هایی از جمله ریه و پانکراس می‌شود.

این بیماری با فقدان یا جهش یک پروتئین در ریه‌ موسوم به CFTR مشخص می‌شود. این پروتئین کار تنظیم توازن نمک و آب روی سطح ریه‌ها را برعهده دارد؛ اما دانشمندان هنوز ساختار و عملکرد آن را بطور کامل نمی‌شناسند.

اکنون تحقیقات جدید با هدایت دانشمدانی از دانشگاه «آیووا» یک کارکرد جدید و غیرمنتظره برای این پروتئین شناسایی کرده است؛ در حالی که تا امروز تحقیقات درباره این پروتئین در ارتباط با سلول های ترشح کننده مسیر هوایی انجام شده بود.

اما پروتئین CFTR تنها در سلول‌های ترشح کننده نمایان نمی‌شود. در سال ۲۰۱۸، محققان نوع کاملا جدیدی از سلول پنهان شده در ریه انسان موسوم به «یونوسیت» (ionoctyes) را پیدا کردند. این سلول در ماهی و قورباغه متداول است. یونوسیت‌های ریوی تنها یک درصد از تمام سلول ها در ریه انسان را تشکیل می دهند اما با این حال حاوی اکثر کانال‌های CFTR در بدن انسان هستند.

اکنون محققان با کشت این سلول ها در آزمایشگاه متوجه رفتار بسیار عجیبی از سوی پروتئین های CFTR شدند. آنها به جای ترشح کردن کلرید به نظر می‌رسد که یون‌ها را جذب می‌کنند و از این طریق رطوبت را از لایه مایع ریه‌ها دور می‌کنند.

این یافته‌ها موجب درک و شناخت جدیدی از پاتولوژی مربوط به فیبروز کیسه‌ای می‌شود. بر این اساس، فعالیت پروتئین‌های CFTR ممکن است وابسته به موقعیت و مکان آنها باشد که تاکنون دانشمندان مکان اصلی آنها را از دست داده بودند.

درمان‌های ژنتیکی که این نوع سلول را هدف قرار می‌دهد در آینده می‌تواند امیدواری زیادی برای درمان بیماری CF ایجاد کند. 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.