درخشش دانش آموخته دکتری مریم صفرپور و توحید پیری در پایگاه داده NCBI آمریکا :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

درخشش دانش آموخته دکتری مریم صفرپور و توحید پیری در پایگاه داده NCBI آمریکا

  • ۷۸

۲ ژن جدید از دو باکتری استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس توسط مریم صفرپور و توحید پیری دانش‌آموختگان دکتری تخصصی ژنتیک و بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد شهرکرد در پایگاه داده NCBI آمریکا به ثبت رسید.

به گفته پژوهشگران، ژن‌های rRNA از دو باکتری استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس گونه TP۷۱ ثبت شدند. این دو ژن کد کننده RNA ربیوزومی (rRNA) هستند. RNA ریبوزومی رایج‌ترین شکل RNA است که در سلول‌ها یافت می‌شود و مولکول‌هایی بوده که در ساختار ریبوزوم‌ها شرکت می‌کنند. ریبوزوم‌ها اندامک‌هایی هستند که وظیفه سنتز پروتئین‌ها را بر عهده دارند.

مریم صفرپور در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره این باکتری‌‌ها گفت: RNA همراه با DNA و پروتئین، سه ماکرو مولکول اصلی بوده که برای همه گونه‌های شناخته شده زیستی، ضروری هستند. RNA‌های ریبوزومی نوعی RNA غیر کد کننده بوده و در سنتز پروتئین نقش دارند.
 
وی افزود: این دو ژن ثبت‌شده، دو rRNA باکتری هستند و از اجزای اصلی سلولی محسوب می‌شوند. در پروژه تحقیقاتی به توالی دو ژن جدید در باکتری‌های استرپتوکوکوس و پدیکوکوکوس برخوردیم که در پایگاه‌های داده ژنومی معتبر وجود نداشتند. پس از اطمینان از صحت جدید بودن ژن‌های مذکور، توالی آنها به پایگاه داده NCBI آمریکا ارسال و با انجام داوری در نهایت اسامی این دو ژن، به نام این دانش‌آموختگان در پایگاه داده NCBI آمریکا ثبت شد.

فرشید خیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد نیز عنوان کرد: مریم صفرپور فارغ‌التحصیل دکتری تخصصی ژنتیک مولکولی دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد، حدود ۱۰ سال فعالیت در حوزه ژنتیک و بیوتکنولوژی را در سابقه علمی خود به ثبت رسانده و نتیجه آن مقالات علمی در مجلات معتبر بین‌المللی است که همگی با نام این واحد دانشگاهی به چاپ رسیده‌اند.(به نقل از خبرگزاری علم و فناوری آنا)

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.