بایگانی دی ۱۴۰۲ :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

اطلاعیه دومین فراخوان جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها منتشر شد

  • ۱۱۰

دومین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۲ از سوی مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان، ، در متن فراخوان مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم آمده است: به اطلاع تمامی فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها می‌رساند دومین فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در سال جاری، هم‌زمان با میلاد با سعادت امیرالمومنین علی (ع) از روز ۵ بهمن ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و تا ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت.

متقاضیان می‌توانند به سامانه مهر رضوی مرکز جذب اعضای هیئت علمی به آدرس applicant.markazjazb.ir مراجعه و تقاضای خود را به همراه بارگذاری مدارک مربوطه ثبت کنند.

*شرایط عمومی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

الف) اعتقاد به مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی و قانون اساسی

ب) تدین به یکی از ادیان رسمی مصرح در قانون اساسی

ج) داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

د) عدم محکومیت به محرومیت از استخدام دولتی و سابقه محکومیت کیفری و جزائی

ه) عدم اعتیاد به دخانیات، مواد مخدر و روانگردان

و) تایید صلاحیت های علمی و عمومی داوطلبان در هیات های اجرایی جذب دانشگاه‌ها و هیات مرکزی جذب وزارت متبوع طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی

همچنین در این مرحله فراخوان، الزامی به ارائه کارت پایان خدمت برای آقایان وجود ندارد و جامعه ایثارگران معاف از شرایط سنی هستند. در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (به ازاء هر فرزند یک سال به حداکثر سن اضافه می‌شود) انجام می‌شود.

«خانه هوشمند آینده» فن‌آوری هوش مصنوعی و اینترنت نسل پنجم

  • ۱۳۹

کریستوس آنتونوپولوس، استادیار دانشگاه پلوپونز: «در حال حاضر ظرفیت زیرساخت‌های معمول بیمارستانی پر شده است. در آینده وضعیت بدتر خواهد شد. بنابراین هر خدماتی را که بتوانیم از بیمارستان به خانه منتقل کنیم و در خانه انجام دهیم برای بیمارستان و کل سیستم بهداشتی بسیار مهم و مفید خواهد بود.»

به گزارش  پایگاه خبری کافه دانشگاهیان  - 

فن‌‌آوری هوش مصنوعی از جمله تکنولوژی هایی مورد استفاده در تغییرات بزرگ در ابعاد مختلف زندگی در آینده است. 

در شهر پاتراس در غرب یونان، محققان از از تکنولوژی هوش مصنوعی برای ایجاد انقلاب در خانه‌های ما استفاده می کنند.

با طولانی تر شدن عمر و افزایش فشار بر سیستم‌های بهراشتی و بیمه‌ای، «زندگی مساعدت شده» به مفهومی جدید در دنیای فناوری تبدیل شده است.

در دانشگاه پلوپونز یونان نمونه‌ای از یک خانه هوشمند آینده ساخته شده است. خانه‌ای که برای افراد مسن، افراد دارای معلولیت و کسانی که از بیماری‌های مزمن رنج می برند طراحی شده است تا استقلال را به آنها باز گرداند.

در این خانه روی دیوار یک آینه هوشمند نصب شده که با استفاده از فن‌‌آوری تشخیص چهره می تواند علائم مرتبط با سلامتی را تشخیص دهد.

کریستوس آنتونوپولوس، استادیار دانشگاه پلوپونز درباره این تکنولوژی می گوید: «آینه علائم حیاتی بیومتریک پایه‌ای مانند ضربان قلب و فشار را اندازه گیری می کند و می تواند مردمک چشم را کنترل کند و مشکلات احتمالی آینده در کبد و موارد دیگر را نشان دهد. تمام این اطلاعات مستقیما برای پزشک و یا اعضای خانواده ارسال می شود.»

کوستاس، مردی که برای تست این خانه به دانشمندان کمک می کند با کمک حسگرها، تمرینات توانبخشی را انجام می دهد. او با استفاده از حرکات بدن، خودش را در داخل دایره سبز نگه دارد تا پزشکش از پیشرفت وضعیت او مطلع شود.

کریستوس آنتونوپولوس، استادیار دانشگاه پلوپونز می افزاید: «در حال حاضر ظرفیت زیرساخت‌های معمول بیمارستانی پر شده است. در آینده وضعیت بدتر خواهد شد. بنابراین هر خدماتی را که بتوانیم از بیمارستان به خانه منتقل کنیم و در خانه انجام دهیم برای بیمارستان و کل سیستم بهداشتی بسیار مهم و مفید خواهد بود.»

کوستاس کوتسوپولوس، ۶۹ ساله می گوید: «اگر این تکنولوژی را در خانه داشته باشم بسیار خوشحال می شوم زیرا امنیت و سلامتم را تضمین می کند مثل این است که پزشکی در خانه باشد.»

خانه هوشمند به کمک هوش مصنوعی روی سیستم کلوآد اجرا می شود اما این کمی مانند عملکرد برادر بزرگ برای نظارت بر زندگی ما نیست؟

نیکلاس وروس، استاد دانشگاه پلوپونز می گوید: «ما اتفاقاتی را دنبال می کنیم که رخ داده‌اند. بنابراین بعنوان مثال در مورد افتادن فرد، می دانیم که زمین خوردن رخ داده است بدون داده‌ها یا عکس یا ویدئویی برای تشخیص فردی که به زمین افتاده است.»

فن‌اوری اینترنت نسل پنجم  چشم اندازی برای ارتقاء تکنولوژی خانه‌های هوشمند در اروپا در سطحی بالاتر فراهم می کند.

چگونگی مواجه با جمعیت رو به رشد افراد مسن، چالشی برای اروپا و فراتر از اروپاست. ایده «خانه هوشمند» در شهر پاتراس احتمالا می تواند راه حلی برای این موضوع باشد.

شهرک‌های هوشمند بر چه اساسی طراحی و ساخته می‌شوند؟(ژاپن)

  • ۱۲۰

شهرسازان ژاپنی فوجی‌ساوا را برای صد سال آینده طراحی کرده‌اند و هر جنبه از زندگی شهروندان را در نظر گرفته‌اند؛ از مصرف انرژی و حمل‌ونقل، تا فعالیت اجتماعی و خدمات اورژانس.

به گزارش  پایگاه خبری کافه دانشگاهیان-این برنامهٔ دانش‌وفن نگاهی دارد به اهداف شهرسازان ژاپنی در طراحی و ساخت دو شهرک هوشمند فوجی‌ساوا و کاشی‌نوها در این کشور.

بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند، اما در ژاپن ۹۲ درصد مردم شهرنشین‌اند، پس پایا بودن شهر چالش مهمی است و ژاپن با این دیدگاه شهرهای تازه‌ای می‌سازد.

شهر هوشمند نیاز نیست لزوما غول‌آسا باشد. در ژاپن، اجتماعات کوچک هم از فناوری‌های روز نظیر اینترنت اشیاء و اقتصاد تسهیمی استفاده می‌کنند تا پایاتر باشند.

شهرک هوشمند فوجی‌ساوا روی بقایای کارخانهٔ قدیمی پاناسونیک بنا شده و حالا میزبان ۲۰۰۰ شهروند است. هر خانه، صفحات خورشیدی و سامانه‌‌ای نظارتی دارد که ساکنان می‌توانند به کمک آن مصرف انرژی خود را هم در خانه و هم در کل شهر مشاهده کنند.

برای رفتاری که به کاهش گاز کربنیک بینجامد به شهروندان جایزه می‌دهند و آنها را به دوچرخه‌سواری و استفادهٔ اشتراکی از ماشین‌های برقی تشویق می‌کنند.

بر خلاف دیگر شهرهای بهره‌مند از فناوری روز، در این شهرک اولویت با شهروندان است. ۱۸ سازمان برای تحقق این پروژه همکاری کردند و شهرسازان ژاپنی فوجی‌ساوا را برای صد سال آینده طراحی کرده‌اند و هر جنبه از زندگی شهروندان را در نظر گرفته‌اند؛ از مصرف انرژی و حمل‌ونقل، تا فعالیت اجتماعی و خدمات اورژانس.

 پایگاه خبری کافه دانشگاهیان 

 از آنجا که تقاضا برای زندگی سالم و پربار در جهان، و از به‌ویژه در چین افزایش یافته، چینی‌ها شهر ژاپنی فوجی‌ساوا را به‌عنوان نمونه‌ای موفق الگوی کار قرار دادند و براساس مدل مدیریت شهریِ آن شهرک هوشمند ای‌ژینگ را در شرق چین طراحی کردند. تمامی خانه‌های این شهرک در فاز اول ساخت به‌سرعت پیش‌فروش شد.

کاشی‌وانوها یک زیست‌شهر دیگر ژاپنی است. شبکه نیروگاهی این شهرک، بزرگترین باتری‌های لیتیومی ژاپن را در خود دارد و در کنار صفحات خورشیدی، برای پشتیبانی انرژی خود نیز از ژنراتورهای گازسوز بهره‌ می‌برد. این شبکه می‌تواند در صورت قطع ناگهانی برق، تا سه روز برقِ کل شهر را تأمین کند.

زلزلهٔ سال ۲۰۱۱ در این شهر باعث قطع برق و خاموشی طولانی شد بنابراین بعدها سامانهٔ مدیرت مصرف برق شهر هم از نو طراحی شده، و مصرف انرژی را در ساعات اوج، یک‌چهارم کاهش داده است.

آتسوشی دگوچی، مدیر گروه دانش‌های پیشرو در دانشگاه توکیو می‌گوید: «ژاپن در حال حاضر با طرح دولتی موسوم به جامعهٔ ۵ در حال ساخت شهرهای هوشمند است و ایدهٔ این کار براساس انسان‌محوری شکل گرفته است. مسئله این نیست که شهرک کاشی‌وانوها فقط از تازه‌ترین فناوری‌ها بهره‌مند باشد، بلکه می‌خواهیم کاری کنیم که مردم بتوانند شهری بسازند که همه از زندگی در آن راضی باشند. »

ساکنان محلی می‌توانند در «کانون طراحی شهری» اطلاعات بیشتری دربارهٔ شهر هوشمند و اجتماع خود پیدا کنند.

این کانون همچنین محلی است برای گردهمایی سهامداران این شهرک، کارشناسان فنی و نیز متخصصان دانشگاهی. چراکه ژاپنی‌ها راز موفقیت شهر هوشمند آینده را همکاری می‌دانند.

پارک شناور انرژی خورشیدی هلند چگونه کار می‌کند؟

  • ۱۱۲

در این پارک، فناوری پیشرفته با طراحی منحصربه‌فردی به‌کار گرفته شده و ۷۳ هزار پانل خورشیدی را در دل طبیعت جا داده است.

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان - بزرگترین پارک شناورِ انرژیِ خورشیدی در بیرون از آسیا سال گذشته روی دریاچه‌ای ۱۸ هکتاری در نزدیکی شهر زوئولهٔ هلند ساخته شده و حدود ۶ درصد از برق این شهر را تأمین می‌کند.

در این پارک، فناوری پیشرفته با طراحی منحصربه‌فردی به‌کار گرفته شده و ۷۳ هزار پانل خورشیدی، ۱۳ هزار ترانسفورماتور و ۳۳۸ مبدّل الکتریکی را در دل طبیعت جا داده است.

ویلم بیه‌شووِل، مدیر این پروژه می‌گوید:‌ «پانل‌های خورشیدی شناور، به‌اندازهٔ پانل‌های خورشیدی معمولی که روی زمین یا سقف خانه نصب می‌شوند کارآیی دارند. تفاوت کار در آن است که اینجا پانل‌ها را روی سطحی با چهار شناور سوار می‌کنند. پیرامون شناورهای این سطح هم دیواره‌ای فولادی کار می‌گذارند.»

مدیریت پروژه را شرکت اروپایی «بِی‌وا آر.ای» برعهده داشته که تولیدکنندهٔ تجهیزات انرژی خورشیدی است. این شرکت در سراسر دنیا فعالیت دارد و به‌دنبال راهکارهایی تازه برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌گردد.

مزیت چنین پروژه‌هایی آن است که در کشورهایی با تراکم جمعیت بالا و زمین کم می‌توان از فضاهایی که کارکرد خاصی ندارند استفاده کرد.

euronews
پارک انرژی خورشیدی شناور در هلند

بندیکت اورتمن، مدیر پروژه‌های خورشیدی شرکت بی‌وا آر.ای می‌گوید: «با تأسیسات مشابهی که در لهستان برپا کرده‌ایم امروز برای نخستین بار قادریم با هزینه‌ای برابر نفت و گاز و زغال‌سنگ، و یا حتی کمتر از آن، انرژی خورشیدی تولید کنیم.»

تولید انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کلانی می‌طلبد. اما پارک‌های انرژی خورشیدی با به‌کارگیری تجهیزات پیشرفته، بسیار کارآمد و بادوام می‌شوند به‌طوری که در درازمدت هزینهٔ انرژی برای تولیدکننده و مصرف‌کننده به‌صرفه‌تر است.

بندیکت اورتمن در این زمینه می‌گوید: «حسن انرژی‌ تجدیدپذیر آن است که باد و آفتابش مجانی‌اند. و این به آن معناست که پارک انرژی خورشیدی یا بادی هرچه بیشتر کار کند برق تولیدی‌اش ارزانتر می‌شود و برای همین عمر تجهیزاتش باید طولانی باشد.»

یکی از عناصر کلیدی هر پارک خورشیدی مبدّل‌های آن هستند که برق مستقیم پانل‌ها را به برق متناوب تبدیل می‌کنند که وارد شبکهٔ برق شهری می‌شود. برای صرفه‌جویی در فضا و هزینه، در این پارک انرژی خورشیدی از مبدّل‌های کم‌تعداد و پُرتوان استفاده می‌شود.

این پارک خورشیدی شناور ۳۰ سال کار خواهد کرد و بخش عمدهٔ تجهیزات به‌کاررفته در آن بازیافت‌پذیرند. کارشناسان می‌گویند چنین نوآوری‌هایی برای تولید انرژی آینده کلیدی هستند و گام‌های بعدی را اینها ساخت دریاچه‌های انرژی بزرگتر و حتی دریاهای انرژی خورشیدی برمی‌شمارند.

بارورسازی ابرها و استفاده از انرژی خورشیدی در تصفیهٔ آب دریا ( امارات)

  • ۱۰۵

در این شیوه، ذرات نمک سدیم و پتاسیم که با هواپیما در هوا منتشر می‌شوند قطرات ریز آب را جذب می‌کنند و قطرات سنگین‌تری می‌سازند که از آسمان فرو می‌بارند.

همزمان جمعی از پژوهشگران بین‌المللی برای بهبود فرایند بارورسازی ابرها در حال فعالیت‌اند. سفیان فرح، کارشناس هواشناسی و بارورسازی ابر می‌گوید این کار بازدهی ۱۰ تا ۱۵ درصدی در افزایش بارش دارد و در شرایط مساعد ممکن است این میزان به ۲۵ درصد هم برسد.

وی می‌افزاید: «با یک ساعت کارِ بارورسازی روی هر کیلومترِ مکعب از آسمانِ ابری حدود ۵۰۰ تن آب حاصل می‌شود، می‌بینید که می‌توان از ۱۰۰ هزار کیلومتر مکعب هوا، آب نسبتا زیادی استخراج کرد.»

در ماه‌های گرم احتمال بارش کمتر هم هست، بنابراین حدود ۹۰ درصد آب آشامیدنی دُبی از آب دریا تهیه می‌شود. تسهیلات آب‌شیرین‌کنِ این شهر روزانه حدود ۲۰۰ هزار متر مکعب آب دریا را نمک‌زُدایی می‌کند.

ونسا فرناندزممبریلرا، عضو هیئت مدیرهٔ تسهیلات تصفیهٔ آب او.اند.ام است که با عبور دادن آب دریا از مجموعهٔ صافی‌هایی آن را به آب شرب تبدیل می‌کند. او می‌گوید:«فرآیند تصفیهٔ آب دریا ازآن‌رو بسیار مفید است که ۹۸ درصد آب روی زمین آب شور دریاست، و ما با کمبود شدید آب آشامیدنی روبه‌رویم. و طبق برنامهٔ سازمان ملل هدف این سازمان آن است که تا سال ۲۰۳۰ همگان به آب آشامیدنی دسترسی داشته باشند.»

امروز حدود ۲/۴ میلیارد نفر از آب آشامیدنی و پاک محروم‌اند. در آینده نیز ۶ میلیارد نفر با کمبود آب روبه‌رو خواهند بود. بنابراین انواع فناوری‌های تازه در فرآیند تصفیهٔ آب به کار گرفته می‌شوند. 

سفیان فرح دربارهٔ تصفیه‌خانه‌ای که با صفحات آبی و خورشیدی آب آشامیدنی فراهم می‌کند می‌گوید: «ما هوای محیط را به درون می‌کشیم و بعد این هوا در تماس با نوعی نم‌گیرِ ویژه قرار می‌گیرد که فقط مولکول‌های H2O خالص را جذب می‌کند و ما با انرژی گرمایی که از تابش خورشید می‌گیریم این مولکول‌ها را از حالت گاز به حالت مایع در می‌آوریم و بعد برای طبیعی‌شدن آب مقداری املاح به آن اضافه می‌کنیم.»

پژوهشگران همچنین در طرحی آزمایشی آب تبخیرشدهٔ روی سطح دریا و دریاچه‌ را جذب می‌کنند و از آن برای آبیاری و دیگر مصارف بهره می‌برند. این شیوه همچنین مصرف انرژی را در فرآیند تصفیه آب کاهش می‌دهد.

سعید الحسن، مبدع این طرح دربارهٔ آن می‌گوید: «این فناوری نه فقط در مناطق خشک بلکه هرجا که تبخیر شدید روی بدهد، مثل موج گرمایی که سال گذشته رطوبت نقاطی از اروپا را گرفت، مفید است.»

شیشهٔ لمسی با قابلیت دودی‌شدن و تبدیل به پردهٔ سینما(نسل تازهٔ تجهیزات خودرو)

  • ۱۱۲

تازه‌ترین فناوری‌ها در عرصهٔ ساخت خودرو در آی.ای.ای موبیلیتی، نمایشگاه خودروی مونیخ به نمایش درآمده است.

شماری از معتبرترین سازندگان خودرو و شرکت‌های فناوری در این نمایشگاه حاضرند، و ابداعات تازهٔ خود را به نمایش گذاشته‌اند.

سازگاری با محیط زیست؛ الزامی برای خودروسازان

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان- ازآنجاکه سازگاری با محیط زیست در حمل‌ونقل بیش‌ازپیش مهم شده، امروز کلمات «هوشمند» و «پایدار» بیش‌ازهمه به گوش می‌خورد.

لوران می‌او، کارشناس فناوری خودرو، و روزنامه‌نگار این حوزه می‌گوید: «لزوم هماهنگی صنایع با تغییرات آب‌وهوایی بیش‌ از همیشه محسوس است. ماشین‌های برقی‌ را همه‌جا می‌بینیم. بحث دیجیتال هم داغ است، به‌همین خاطر شرکت‌هایی نظیر ال‌.جی و سامسونگ هم حضور دارند، و مسئلهٔ اتصال، فایو جی، و کلاود مطرح است، بناست سرِ کار و در خانه اتصال برقرار باشد.»

شرکت ژاپنی سِکی‌سویی، تولیداتی برای صنایع مختلف از جمله صنعت حمل‌ونقل دارد، و خودروسازان اروپایی از دههٔ هشتاد میلادی مشتری آن بوده‌اند.‌ مسئولان سکی‌سویی می‌گویند ۷۵ درصد خودروهای امروز اروپا از فناوری‌های این شرکت برخوردارند. امسال شیشه خودرو در کانون توجه بوده، و این مدل اولیه پنجره‌های خودروی آینده را نشان می‌دهد.»

یورونیوز
نمایشگاه مونیخ ۲۰۲۳یورونیوز

نسل تازهٔ شیشه‌های خودرو

یانای ماساشی، مدیر طراحی و تولید این شرکت می‌گوید: «این شیشه با تماس دست تغییر حالت می‌دهد و از حالت شفاف به حالت دودی درمی‌آید،‌ و همچنین چون درهای خودرو دستگیره ندارند، امکان بازکردنِ در به‌وسیلهٔ موبایل و یا با تماس دست روی نقطهٔ خاصی از شیشه را داریم. »

تازه‌ترین فن‌آوری‌های اطلاع‌رسانی داخل خودرو هم در این نمایشگاه به چشم می‌خورد. شرکت سکی‌سویی در حال ساخت نسل آیندهٔ نمایشگرهای جلوداشبورد است که اطلاعات را روی شیشهٔ جلو نمایش می‌دهند.

محصولات این شرکت می‌توانند اطلاعاتی نظیر تلفن و ساعت و رادیو را روی شیشهٔ جلو بیاورند، و درصورت رانندگیِ خودکار، شیشهٔ جلو را به نوعی پردهٔ سینما بدل کنند که در مواقع اضطراری یا وقتِ برگشتِ فرد به رانندگی، محو می‌شود و شیشه به حالت عادی برمی‌گردد.

تصویری از نمایشگاه مونیخ ۲۰۲۳یورونیوز

سکی‌سویی تولیدکنندهٔ فناوری شیشه جلوهای امروزی هم هست. کارخانهٔ این شرکت در هلند نوعی نوار پلاستیکی می‌سازد که پروژکتورهای روبه‌بالا به‌واسطه‌اش اطلاعات را روی شیشه جلو می‌اندازند.

روئل فیلیپسن، مدیر بازاریابی این شرکت می‌گوید:‌ «یکی از مشکلات پروژکتورهای روبه‌بالا محوبودن تصویرشان است. نوار تولیدی شرکت ما شکل خاصی دارد و وقتی لای شیشهٔ جلو قرار می‌گیرد، زاویهٔ درست را برای دیدِ کاملاً واضحِ راننده فراهم می‌کند.

این ونوارِ میانیِ شیشهٔ جلو نوعی عایق صوتی و حرارتی هم هست. وقت رانندگی سروصدای باد، موتور، چرخ‌ها را داریم. این نوار که عایق صوتی هم هست سبب می‌شود داخل خودرو خیلی، یعنی حدود پنج دسی‌بل، ساکت‌تر باشد. دیگر این‌که می‌توانیم روی همین نوار ذرات عایق حرارتی بگذاریم،‌ کاری که داخل ماشین را خنک‌تر نگاه می‌دارد و مصرف تهویهٔ را کمتر می‌کند.

اما چالش خودروسازان، از جمله حاضران در نمایشگاه آی.ای.ای موبیلیتی، آن است که درعین پیشروبودن محصولاتی درخور نیاز روز بسازند.

دستورالعمل جدیدشرایط ثبت نام خودرو اعلام شد

  • ۱۱۱

دارندگان یک پلاک انتظامی فعال و پنج عمر خودرو موضوع پلاک مذکور، از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنی شدند

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان،  براساس ماده 3 دستورالعمل اصلاحی که دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو اشاره دارد قیمت‌هایی که توسط سازمان حمایت محاسبه می‌شود، به وزارت صمت اعلام شود و وزارت صمت نیز قیمت‌ها را با رعایت مفاد این دستورالعمل به خودروسازان ابلاغ خواهد کرد. (در مصوبه 543،   نتایح محاسبات در کارگروه خودرو ارائه و به تصویب شورای رقابت می‌رسید)

تبصره‌ای دیگر نیز به این ماده بند ماده 3 اضافه شده است که تاکید دارد: قیمت کلیه‌خودروهای وارداتی براساس ضوابط قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی مصوب هیات تعیین و تصویب قیمت‌ها، توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و توسط عرضه‌کننده خودرو، لازم‌الاجراست.(الحاقی طی مصوبه 614 تاریخ 2 آبان 1402)

در بند 2 این ماده (3-2) و تبصره آن، واژه‌های کارگروه خودرو به وزارت صمت تبدیل شده است.

 محدودیت خرید خودرو برای دارندگان پلاک انتظامی بالای 5 سال رفع شد

در ماده 4 دستورالعمل اصلاحی تاریخ 16 دی 1402 که شرایط طرف تقاضا را تشریح می‌کند، ذیل بند 4 در قالب تبصره آمده است که کسانی که دارای یک پلاک انتظامی فعال هستند و عمر خودرو موضوع پلاک مذکور، بیش از پنج سال باشد، از ممنوعیت ثبت‌نام و خرید خودرو مستثنی هستند.

همچنین طی مصوبه 571 شورای رقابت تاریخ 2 خرداد 1402، بند "عرضه‌کننده موظف است روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یکسال، از جمله در رهن گرفتن سند خودرو، را اتخاذ و اجرا کند" حذف شده است.

در بند ٩ ماده 4 (شرایط طرف تقاضا) یاد شده است که مبلغی از بهای فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد که براساس نوع برنامه فروش متغیر است:

الف) در روش‌های فروش فوری یا فوق‌العاده، 50 درصد از مبلغ خودرو (بر اساس بخشنامه اعلامی فروش) باید در حساب بانکی متقاضی باشد و تا پس از خرید خودرو، امکان برداشت آن مبلغ وجود نداشته باشد.

ب) در روش پیش‌فروش، به‌اندازه مبلغ پیش پرداخت (و براساس بخشنامه اعلامی فروش) که با توجه به تبصره ١ ماده 4 آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف‌کنندگان خودرو مصوب هیات وزیران، حداکثر تا 50 درصد از مبلغ فروش خودرو می‌بایست در حساب بانکی متقاضی موجود باشد و تا پس از خرید خودرو، برداشت ممکن نباشد.

تبصره: مشمولان ماده ١٢ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 24  مهر  1400 و تبصره 5 قانون اصلاح ماده 10 ساماندهی صنعت خودرو مصوب 9 آذر 1401، مشمول این ماده نیستند.

 خودروسازان موظف به ارائه برنامه تولید در ابتدای هر سال به وزارت صمت شدند

بر اساس بند ١ ماده 5 دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری، که به موضوع شرایط طرف عرضه می‌پردازد،  تولیدکنندگان خودرو (اعم از تولید داخلی و مونتاژی) موظفند در ابتدای هر سال، برنامه تولید را به تفکیک ماه، به شورای رقابت و وزارت صمت اعلام کنند. (اصلاحی طی مصوبه 6٣٣  تاریخ 16 دی 1402).

بر اساس تبصره ٢ این ماده، سازمان حمایت بطور مستمر وضعیت عرضه و تعهدات تولیدکنندگان خودرو را پایش و گزارش آن را به شورای رقابت ارائه خواهد کرد.

همچنین بند ٣ این ماده، تاکید دارد که هرگونه تغییر قیمت خودرو ناشی از نصب آپشن یا قطعات که اجباری (و براساس الزامات قانونی) نباشد، پس از تایید وزارت صمت به سازمان حمایت اعلام و اثر قیمتی آن جهت تایید و ابلاغ به وزارت صمت، اعلام شود.

بند 5 این ماده نیز تاکید دارد که عرضه‌کنندگان خودرو مکلفند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند. نظارت بر عملکرد عرضه‌کنندگان خودرو در سامانه مذکور، بر عهده‌ی وزارت صمت خواهد بود. 

بر اساس ماده 6 دستورالعمل اصلاحی تنظیم بازار خودرو سواری، وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودروها از شمول ضابطه قیمتی بند ٣-١ ماده ٣ و نیز ماده 4 این دستورالعمل، با تعیین کف مقدار عرضه به شورای رقابت ارائه کند. 

پذیرش دانشجو کارشناسی ارشد در رشته حقوق قانونگذاری در دانشگاه تهران از مهر ۱۴۰۳

  • ۱۱۰

مجوز پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق قانونگذاری در دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران از سال تحصیلی آینده صادر شد.

به گزارش  پایگاه خبری کافه دانشگاهیان - به نقل از دانشگاه تهران سید احمد حبیب‌نژاد، دانشیار دانشگاه تهران و مسؤول اجرای رشته حقوق قانونگذاری در دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، با اعلام این خبر گفت: با پیگیری‌های هفت ساله و پس از انجام فرایندهای گوناگون در دانشکده حقوق، دانشگاه تهران، شورای تحول و تشکیل کمیته تخصصی رشته، در نهایت وزارت علوم در ۴ دی ماه ۱۴۰۲ موافقت خود را برای پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق قانونگذاری در دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی به دانشگاه تهران اعلام کرد.

حبیب‌نژاد افزود: اولین دوره پذیرش دانشجو در این رشته از مهر ماه ۱۴۰۳ صورت می‌گیرد.

وی افزود: رشته حقوق در نقشه جامع علمی کشور در اولویت الف توسعه و تعمیق قرار گرفته است و یکی از وجوهی که باید در این توسعه و تعمیق مورد توجه قرار گیرد، خود قانون و قانون‌گذاری است زیرا قانون، محور حقوق در سنت حقوقی ایران محسوب می‌شود و در حالی که شرح و بسط و تفسیر قوانین مدنی و جزایی و … در کلاس‌های دانشکده‌های حقوق همواره مدنظر بوده است اما خود مفهوم و مبانی و مسائل مرتبط و وابسته به قانون و قانونگذاری به عنوان یک امر مستقل کمتر مورد توجه دانشکده‌های حقوق بوده است.

این پژوهشگر حوزه حقوق قانونگذاری، مهمترین اهداف راه‌اندازی این رشته را تعمیق ادبیات حوزه تقنین، تربیت متخصصین حوزه قانون، قانونگذاری و قانون‌نویسی، کاهش فاصله میان مراکز و مراجع مقرره‌گذاری و قانونگذاری با مراکز دانشگاهی و افزایش کیفیت قانونگذاری دانست.

معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی رییس‌جمهوری در تبیین ضرورت راه‌اندازی مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق قانونگذاری، تصریح کرد: علاوه بر این با وجود اهمیت فراوان مباحث مرتبط با قانون‌گذاری، فقه التقنین، تفسیر قانون، تنقیح قوانین، مقررات‌گذاری و مبانی نظری قانونگذاری، هیچ کدام از این مباحث به صورت استقلالی و حتی طی یک واحد مستقل در هیچ رشته حقوقی حتی رشته حقوق عمومی به بحث و بررسی گذاشته نمی‌شود و وجود یک درس اصول و فنون قانون‌گذاری به عنوان یک واحد درسی اختیاری در رشته حقوق نیز پاسخگوی این نیاز فراوان نیست، هرچند همین یک واحد اختیاری نیز در بسیاری از دانشکده‌های حقوق ارائه نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران گفت: در مسیر تعیین دروس رشته و طراحی سرفصل‌ها، اعضای هیأت علمی و متخصصان متعددی از دانشکده‌های گوناگون حقوقی و نیز از مراکز پژوهشی تقنینی با کمیته تخصصی رشته همکاری داشته‌اند.

 

تعیین تکلیف کد رشته های زیر ۵۰ درصد اشتغال به استانها واگذار شد

  • ۱۱۰

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: تصمیم گیری در مورد کد محل رشته محل هایی که از طرف وزارت علوم دارای اشتغال زیر ۵۰ درصد بودند به کارگروه های استانی واگذار شد.

به گزارش  پایگاه خبری کافه دانشگاهیان  - رضا نقی زاده در گفت و گو باخبرنگاران درباره آخرین وضعیت بازنگری برنامه‌های درسی دانشگاهی گفت: طی دو سال گذشته ۸۶۱ برنامه درسی در کلیه مقاطع بازنگری شده است.

وی ادامه داد: همچنین هزار و ۳۰۰ برنامه درسی در حال بازنگری است که امیدواریم به زودی کارهای آن اجرا شده و بتوانیم هر چه زودتر آن را ابلاغ کنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم افزود: در تمام این دروس جدید که بازنگری می‌شود، دروس مهارتی و اشتغال پذیری پیش بینی شده است.

وی درباره حذف رشته‌هایی که از درصد اشتغال پایینی برخوردار هستند برای سال آینده تحصیلی گفت: سرنوشت رشته‌هایی که دارای اشتغال زیر ۵۰ درصد هستند به کارگروه‌های استانی ارجاع شده اند تا در مورد کد رشته محل رشته‌های مذکور در کارگروه‌های استانی پیاده‌سازی آمایش و مدیریت تحول آموزش عالی، تصمیم گیری شود.

نقی زاده یاد آور شد: باید تاکید کنم رشته‌ها حذف نمی‌شوند بلکه در مورد کد رشته محل‌ها تصمیم گیری می‌شود. چون ممکن است رشته‌ای در یک شهری دارای اشتغال باشد ولی در یک شهر دیگر اشتغال نداشته باشد.

به گزارش مهر، قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزارت علوم پی از این نیز عنوان کرده بود: چراغ کد رشته محل‌های فاقد شغل در رصد وزارت علوم خاموش شده، اما حذف نشده است. یعنی اگر کارگروه آمایش آموزش عالی هر استان، دلیل و مستندی از نیازمندی رشته مورد نظر را با تکمیل فرم پیوست اشتغال با کسب ۷۰ امتیاز اثبات کند، فعالیت آن کد رشته از سر گرفته خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، با بیان این که هر رشته جدیدی که دانشگاه‌ها درخواست راه‌اندازی آن را دارند، باید پیوست اشتغال داشته باشد، افزود: امسال چراغ حدود یک‌هزار و ۱۰۰ کد رشته محل که هیچ شغلی برای آن وجود نداشت، خاموش شد.

وی با بیان این که رشته‌های دانشگاهی مورد نظر هر استان باید با محوریت برنامه محوری و اشتغالزایی ایجاد شود، گفت: رشته‌های کشاورزی، علوم پایه و فناوری‌های راهبردی دریایی، امنیت غذایی و رشته‌های فرهنگی و هنری مورد تأکید و در فهرست حذف کد رشته‌های محل دانشگاهی نیست و برای آن‌ها برنامه دیگری داریم.

اولین دانشکدگان دانشگاه تهران در عراق(شهر نجف اشرف )دایر می‌شود

  • ۱۲۶

قرارداد همکاری بین دانشگاه تهران وهلدینگ بین‌المللی درعراق به منظور ایجادوگسترش شعبه‌های دانشگاه تهران در این کشور منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در حاشیه انعقاد این قرارداد همکاری در نجف، گفت: در این قرارداد، نظام علمی و نظام اداری پشتیبانی این شعبه از یکدیگر منفک شده‌اند به طوری که هلدینگ بین‌المللی عراقی متقبل تأمین فضای فیزیکی و امور پشتیبانی و تجهیزاتی و همچنین فعالیت‌های اداری شعبه خواهد شد و دانشگاه تهران نیز نظامات علمی این شعبه را فراهم خواهد کرد.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بغداد نقش مهمی در ایجاد این تفاهم داشت، افزود: به این ترتیب اولین شعبه دانشگاه تهران را در شهر نجف افتتاح خواهیم کرد و به مرور شعبه‌های دانشگاه در شهرهای مختلف عراق راه‌اندازی خواهد شد تا علاوه بر شکوفایی روابط علمی بین دو کشور، شاهد ارتقای پیوندهای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران و عراق از طریق این دیپلماسی علمی باشیم.

فضاهای فیزیکی مربوط به فعالیت‌های اداری، آموزشی، آزمایشگاهی، پژوهشی و فناورانه و فضاهای اقامتگاهی شعبه دانشگاه تهران در نجف در زمینی به مساحت هفت هکتار و سی هزار متر مربع بنا از سوی این هلدینگ بین‌المللی عراقی احداث شده است.

رئیس دانشگاه تهران به همراه مهدی شهبازی مشاور رئیس دانشگاه و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی و دکتر یحیی بوذری‌نژاد مسئول راه‌اندازی شعبه‌های دانشگاه تهران در کشور عراق، در جریان سفر به این کشور و پس از انعقاد قرارداد همکاری با هلدینگ بین‌المللی عراقی، از مکان تأسیس شعبه دانشگاه تهران در نجف که از سوی این هلدینگ بین‌المللی عراقی تأمین شده است، بازدید کرد.

در این بازدید که با حضور مالکین هلدینگ عراقی صورت گرفت، برای جانمایی واحدهای اداری، کلاس‌های درس، مرکز آموزش زبان و ادبیات فارسی، محیط ازمایشگاهی، اقامتگاه اساتید و دانشجویان، مرکز آموزش‌های آزاد و حرفه‌ای و محل استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور در ساختمان‌های اداری، رفاهی و آموزشی شعبه دانشگاه تهران در نجف، تصمیماتی اتخاذ شد.

بر این اساس، مقرر شد ظرف چند ماه آینده، تغییرات لازم و تجهیز متناسب با استانداردهای دانشگاه تهران و اخذ مجوزهای قانونی از نهادهای عراقی صورت گیرد.

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.