آمایش خانواده از نظریه تا عمل :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

آمایش خانواده از نظریه تا عمل

  • ۸۲

 آمایش خانواده 

اولین اثر مکتوب  ظرفیت سنجی خانواده با محوریت اقتصاد،آموزش، تربیت و سلامت 

به قلم علیرضا لچینانی دانش آموخته دانشگاه تهران 

کتاب "آمایش خانواده" به بررسی این چالش ها میپردازد و راه حل های عملی و کاربردی را برای بهبود روابط خانواده ارائه می دهد. این کتاب به شما کمک میکند تا با دستیابی به یک تعادل سالم درون خانواده، خوشبختی و آرامش را به زندگی خود و عضوهای خانواده تان بازگردانید.

آمایش خانواده یک محصول است یعنی آموزش و مهارت پروریه یکسری مفاهیم و روشها که در نهایت محصول آن یک انسان خرمند و متعالی است. همچنین میتوان آنرا یک فرایند نامید چراکه به مجموعه اقداماتی اتلاق می شود که برای استفاده از ظرفیت خانواده (ارکان و اجزا) منجر به تعلیم و تربیت صحیح،تحصیلات،شغل و فعالیتهای درست مورد تایید در درون و برون خانواده می­پردازد.در این کتاب، شما با مبانی مهم آمایش خانواده آشنا میشوید، از جمله تاثیرات مراودات و تعامل مؤثر درون خانواده، حل مشکلات رابطه ها، سازماندهی زمان مشترک و برنامه ریزی خانوادگی. همچنین، روش های موثری برای مدیریت تنش ها و اختلافات خانوادگی که پیش می آید را نیز خواهید آموخت. آمایش (استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت‌ها) در خانواده و جامعه نقش مهمی در توسعه و پیشرفت اجتماعی دارد. اما قبل از تبیین تعریف، می‌بایست به مفهوم "ظرفیت‌ها" اشاره کرد. در اینجا، ظرفیت‌ها به منابع، توانمندی‌ها و فرصت‌هایی اشاره دارد که در خانواده و جامعه وجود دارد و می‌توان از آن‌ها به منظور بهبود و توسعه استفاده نمود.

آمایش به معنای ساماندهی، نظم‌بخشی و ترتیب‌بندی استفاده از ظرفیت‌ها در خانواده و جامعه می‌باشد. به این صورت که افراد و اجتماع بر اساس قوانین، اصول و ارزش‌هایی مشترک، با همکاری و تعاون، از ظرفیت‌های موجود با بهترین شکل ممکن استفاده می‌کنند و آن‌ها را به نحو صحیح توسعه و پرورش می‌دهند. استفاده مطلوب به منظور توسعه و بهبود وضعیت‌های خانواده و جامعه از نتایج آمایش صحیح به دست آمده است. به عبارت دیگر، استفاده مطلوب به معنای استفاده با هدف، آگاهانه، عدالت‌محور، پایدار و بازدهی بهتر است. اما استفاده بهینه، نوعی استفاده است که در آن میزان بهره‌وری از ظرفیت‌ها به حداکثر رسانده می‌شود. این بهره‌وری حاصل از استفاده صحیح از منابع، توانمندی‌ها و فرصت‌های موجود است و در صورت بهبود آمایش و بهینه‌سازی استفاده، توسعه و پیشرفت قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. در خانواده، استفاده آمایشی، مطلوب و بهینه از ظرفیت‌ها باعث ارتقای روابط خانوادگی، بهبود سطح زندگی و افزایش کیفیت زندگی اعضاء خانواده می‌شود. همچنین، در جامعه نیز این نوع استفاده سبب تعامل سازنده میان اعضاء جامعه، توسعه اقتصادی، بهبود سطح زندگی و عدالت اجتماعی می‌شود. بنابراین، آمایش و استفاده مطلوب و بهینه از ظرفیت‌ها در خانواده و جامعه، اساسی برای توسعه پایدار و پیشرفت اجتماعی می‌باشد و در صورت مدیریت صحیح ظرفیت‌ها، بهبود و توسعه چشم‌گیری را در این دو حوزه به ارمغان خواهد آورد.با تدوین­کتاب­حاضر، امیدواریم تا به نتایجی مفید و کاربردی برای خانوادها­،نهادهای آموزشی فرهنگی و سایر متخصصین حوزه آمورش و پرورش­، علوم تربیتی، جامعه شناسی، روانشناسی و روان‌درمانی دست یابیم. همچنین، نتایج این تحقیق می‌تواند به خانواده‌ها و افرادی که به دنبال بهبود روابط خانوادگی و سلامت رفتاری و روانی هستند، کمک کند.با تالیف کتاب منحصر بفرد آمایش خانواده و تحلیل نتایج آن، امیدواریم تا به دستاوردهایی منحصر به فرد در حوزه آمایش خانواده برسیم، که می‌توانند به بهبود روابط خانوادگی و سلامت روانی افراد کمک کنند. همچنین، نتایج این کتاب می‌تواند به فراگیران آموزش‌های خانواده و روان‌شناسان مشاوره در ارائه خدمات به خانواده‌ها کمک کرده و به توجه به این موضوع در سیاست‌های جامعه سازی و آموزشی‌ها سبب شود.

از مهمترین عوامل آمایش خانواده که در این کتاب بدان پرداخته خواهد شد شناخت و عناصرتشکیل خانواده- عوامل درآمدی و اقتصادی-تحصیلات -برسی روابط خانوادگی(افراد)-عوامل موثر در آمایش خانواده و تأثیر آنها بر سلامت جامعه-و در آخر به مدل‌ها و راهکارهایی برای بهبودو ارتقای آمایش خانواده پرداخته میشود.

در پایان­، اگر شما در جستجوی راه حل های عملی برای بهبود روابط و پیوندهای خانوادگی خود هستید، کتاب "آمایش خانواده" یک راهنمای خوب و کامل است که شما را به سوی یک خانواده خوشبخت و سالم هدایت میکند. با مطالعه این کتاب، شما میتوانید به یک فضای پایدار و معنوی در خانواده خود دست یابید که همه اعضای آن به طور کامل از حضور و عشق و محبت همدیگر لذت میبرند.


نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.