-
دوشنبه, ۲۹ آبان ۱۴۰۲، ۱۱:۲۶ ب.ظ
-
۱۰۵
در پنل مرجعبت علمی مطرح شد:
آیین نامه ارتقاء هیات علمی باید اساتید را به سمت ظریه پردازی سوق دهد نه کارمند شدن
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم با تاکید بر لزوم تغییر آییننامه ارتقاء گفت: آییننامه فعلی مزیتهایی دارد؛ ولی در بخشهایی، اعضای هیاتعلمی را به کارمند تبدیل کرده است. آییننامه جدید باید زمینه را برای نظریهپردازی باز کند.
دکتر رضا غلامی در پنل مرجعیت علمی در حوزههای علوم بنیادی که در حاشیه نخستین همایش ملی مرجعیت علمی در کتابخانه ملی برگزار شد، به دلایل مختلف دستیابی به مرجعیت علمی پرداخت و گفت: ما باید مشخص کنیم که چرا میخواهیم مرجعیت علمی داشته باشیم. آیا پیامها و دستاوردهای خاصی داریم که میخواهیم آنها را جهانی کنیم؟ چون مرجعیت یک امر قدرتزا است و میخواهیم قدرتمند شویم؟ به دنبال احیای تمدن اسلامی هستیم؟ میخواهیم نقش موثرتری در پیشرفت علم و جوامع بشری داشته باشیم؟ بنابراین هدف ما باید مشخص شود.
وی با بیان اینکه اقتضائات کسب مرجعیت در علوم انسانی متفاوت است، خاطر نشان کرد: نه فقط به خاطر جنس علوم انسانی، بلکه به خاطر چتر علوم انسانی متفاوتی که در جمهوری اسلامی وجود دارد، اقتضائات متفاوت است.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم در مورد اقتضائات کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی، توضیح داد: جریان علوم انسانی جریان پر نشاطی باشد. ساختمان علوم انسانی باید از پایههای مستحکمی برخوردار باشد و گفتمان حاکم بر علوم انسانی ایرانی باید در دنیا از استحکام کافی بهرهمند باشد.
وی ادامه داد: باید اشراف به نظریات برتر جهان و قدرت فهم و نقد آن وجود داشته باشد. علوم انسانی نباید منزوی باشد. دنیای علوم انسانی تغییر کرده، باید در جایگاه علوم انسانی جدید تدقیق کنیم.
غلامی تاکید کرد: در علوم انسانی باید قدرت ارائه اندیشههای نو با بهرهگیری از ادبیات و متدولوژی وجود داشته باشد. همچنین استعدادپروری در علوم انسانی به سکه رایج تبدیل شود. امکان تعامل با دنیا برقرار باشد. به علاوه قدرت اثربخشی علوم انسانی ما در موضوعات مبتلابه باید محسوس باشد.
وی به پیشنهاداتی برای کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی در ایران پرداخت و گفت: ما باید به دنبال شناسایی و حمایت از نخبگان برتر علوم انسانی با شاخصهای جدید باشیم. همچنین بر روی پژوهشهای کلیدی و راهگشا با تکیه بر اساتید سرمایهگذاری گسترده و هدفمند داشته باشیم و به اساتید اعتماد کنیم.
به گفته غلامی، برای کسب مرجعیت علمی در علوم انسانی باید آزاداندیشی و سعه صدر علمی را گسترش دهیم. همچنین نقد علمی و روشمند در محیطهای آکادمیک رونق پیدا کند.
وی با بیان اینکه باید در وضعیت آموزش تجدید نظر کنیم، خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش یافته است. باید دانشجویان تحصیلات تکمیلی را کاهش دهیم. چرا که ممکن است این وضعیت در آینده فاجعه بار باشد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم با تاکید بر لزوم تغییر آییننامه ارتقاء گفت: آییننامه فعلی مزیتهایی دارد؛ ولی در بخشهایی، اعضای هیاتعلمی را به کارمند تبدیل کرده است. آییننامه جدید باید زمینه را برای نظریه پردازی باز کند.
وی با اشاره به ضرورت برقراری ارتباط با دنیای علمی، اظهار کرد: ما نباید از تبعات برقراری ارتباط علمی با دنیا بترسیم. ما دچار امنیتزدگی شدیم. باید وارد این عرصه شویم، چرا که مزایای آن بیشتر از معافیت آن است.
وی افزود: گفتگوی علمی مقدم بر تولید مقاله است. اول باید گفتگو و مفاهمه انجام شود، در نهایت زمینه مقاله نیز ایجاد میشود. (به نقل از ایسنا)