بایگانی خرداد ۱۴۰۳ :: پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

پایگاه خبری کافه دانشگاهیان

دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای تبلیغات در پایگاه خبری کافه دانشگاهیان بزرگترین پایگاه اطلاع رسانی دانشگاههای کشور با شماره 09101308639 تماس حاصل فرمایید Image

جذب هیات علمی فناور

  • ۱۱۰

موضوع هیات علمی فناور در جلسه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی مطرح و مقرر شد دانشگاه‌هایی که شرایط مورد تأیید هیات عالی جذب برای جذب هیات علمی فناور را دارند درخواست خود را آماده کنند.

به گزارش کافه دانشگاهیان  به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سیصد و سی و هشتمین جلسه هیات عالی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی به ریاست دکتر کی‌نژاد برگزار شد. در این جلسه، پرونده برخی از اعضای هیات علمی متقاضی ماده ۱۵ که در کمیته رسیدگی به شکایات بررسی شده بود، مطرح و تأیید شد.

در ادامه، موضوع هیات علمی فناور مطرح و مقرر شد دانشگاه‌هایی که شرایط مورد تأیید هیات عالی جذب برای جذب هیات علمی فناور را دارند درخواست خود را آماده کنند و دکتر افتخاری، دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مسوول پیگیری اجرای این مصوبه باشند.

محمدعلی کی نژاد، رییس هیات عالی جذب اعضای هیات علمی، با تأکید بر مسئولیت سیاست‌گذاری هیات عالی جذب در بررسی صلاحیت عمومی و توانایی هیات‌های علمی مؤسسات، پیوند صنعت با دانشگاه را از الزامات دانشگاه دانست.

پس از آن، دکتر چنگیزی آشتیانی، رییس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گزارشی از نحوه ارزیابی جذب اعضای هیات علمی وزرات بهداشت طی دو سال گذشته ارائه و اعلام کرد کل فراخوان بیستم تا پایان شهریورماه به سرانجام خواهد رسید و مقرر شد به دنبال این گزارش دو ساله، گزارش ده ساله جذب وزارت بهداشت برای جلسه بعد ارائه شود. همچنین وی بورس دانشجویان در سال آخر تحصیل را در راستای کمک به فرآیند و فراخوان جذب دانست.

دکتر باقری فرد، دبیر هیات مرکزی جذب وزارت بهداشت، به مشکلات ساختاری برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و مقرر شد نماینده سازمان امور استخدامی و اداری کشور در هیات عالی جذب همکاری داشته باشد تا برای فراخوان تکمیلی و رفع نیازهای دانشگاه علوم پزشکی با همکاری معاونت آموزشی و معاونت توسعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای اصلاح ساختار و دریافت مجوزهای مورد نیاز دانشگاه‌ها اقدام شود.

در ادامه، گزارشی از نشست کارشناسی نماینده فنی هیات عالی جذب با نمایندگان فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه فرهنگیان ارائه و مقرر شد نتایج جلسه فنی در قالب تصمیم جهت هماهنگی به وزارت علوم ابلاغ شود.

در پایان جلسه، عضویت هیات‌ اجرایی جذب و کارگروه بررسی صلاحیت عمومی دانشگاه‌های زابل، صنعتی نوشیروانی، بابل، شاهد، الزهرا(س)، امام حسین(ع)، امام صادق(ع)، علامه طباطبایی(ره)، علم و صنعت، صنعتی امیرکبیر، دامغان، شهرکرد، پژوهشگاه زلزله شناسی، هوافضا، پژوهشگاه ملی، مهندسی ژنتیک و رنگ و پوشش، تحصیلات تکمیلی و علوم پایه زنجان، علوم پزشکی اراک، علوم پزشکی زنجان، علوم پزشکی شهرکرد، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین تأیید مسئول دبیرخانه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان، علوم پزشکی زنجان، علوم پزشکی خراسان شمالی، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی بابل، علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و تکمیل ترکیب هیات مرکزی جذب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صورت گرفت.

پس از دستور، موضوع جذب اساتید گروه معارف مطرح و مقرر شد پس از تأیید فرد منتخب برای گروه معارف و اولویت اعلامی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مراحل قانونی طی شود و مؤسسه ملزم به صدور حکم باشد و یک نسخه از حکم صادره به معاونت آموزشی نهاد ارسال شود.

در ادامه، در خصوص مجوزهای استخدامی اعضای هیئت علمی گروه معارف، مقرر شد مجوز استخدامی و نقل و انتقال اعضای هیئت علمی گروه معارف با اختیار نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری باشد.

پیشنهاد ایجاد «هاب شهر هوشمند» در دانشگاه تهران

  • ۸۶

به گزارش کافه دانشگاهیان-دکتر امین فرجی رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران از ارائه پیشنهاد تشکیل «هاب شهر هوشمند» و راه‌اندازی کمیته ملی شهر هوشمند با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران خبر داد.

دکتر امین فرجی، دانشیار دانشگاه تهران با بیان این‌که در ویژگی‌های شهر هوشمند بر اساس تعاریف و مبنا در نقاط مختلف دنیا تفاوت‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: اما با این وجود منابع و مراجع جهانی شاخص‌هایی را برای شهر هوشمند تعریف کرده‌اند که می‌توان از آن به‌عنوان خط‌کشی برای ارزیابی شهرها استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای این موضوع مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران برای دستیابی به آن شاخص‌ها سامانه‌ای را تحت‌عنوان سامانه «رتبه‌بندی و تعالی شهرهای هوشمند ایران» طراحی کرده است که فلسفه و هدفش سنجش و ارزیابی شهرهای هوشمند برای ارائه بهترین راهکار به‌منظور دستیابی بهتر و سریع‌تر به اقدامات، اهداف و شاخص‌های شهر هوشمند جهت حل مسائل و مشکلات شهری است.

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران، با بیان این‌که این سامانه با همکاری شهرداری تهران و وزارت کشور طراحی شده است، گفت: در این راستا مقدمات و اقداماتی هم تعریف شده است که امید می‌رود در آینده نزدیک عملیاتی شوند تا در نهایت بتوانیم تصویر روشنی از حرکت شهرهای ایرانی به‌سمت هوشمندسازی را به نمایش بگذاریم.

دکتر فرجی در پاسخ به این پرسش که شهر هوشمند قرار است چه نیازی از کشور را برطرف کند؟ گفت: در حقیقت در دنیای دیجیتالی کنونی یا اصطلاحاً دنیای مبتنی بر فناوری‌ها و نوآوری‌ها و در عصری که از آن به‌عنوان عصر اقتصاد دیجیتالی، اقتصاد دانش‌بنیان یا هوشمند یاد می‌شود، اصلی‌ترین موضوع حل چالشی به نام «برطرف کردن بیکاری جوانان به‌عنوان مهم‌ترین چالش‌ اقتصادی شهرها» است.

وی ادامه داد: به‌خصوص با وجود نسل جوان فعالی که همواره تهدید مهاجرت آن‌ها از کشور وجود دارد، باید در درجه نخست به توسعه اکوسیستم نوآوری اندیشید که یکی از مسیرها و روندهای شهر هوشمند است و می‌توان به‌واسطه آن به شکل جدیدی از اقتصاد دست یافت.

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران، با بیان این‌که انتظار داریم با شکل جدید اقتصاد در شهر هوشمند مشکل اشتغال جوانان برطرف و متعاقب آن از پدیده مهاجرت جوانان برای توسعه هر چه بیشتر ایران اسلامی جلوگیری شود، گفت: به‌عنوان مثال کشور اسپانیا و به‌طور خاص شهر بارسلون اقدامات متعددی را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه گردشگری در راستای ایجاد شهر هوشمند انجام داده است یا حتی سنگاپور که همیشه در رنکینگ‌های جهانی بهترین رتبه‌ها را کسب کرده است و یا کشورهای حوزه خلیج‌فارس نظیر امارات متحده عربی که نمود بارز آن در نمایشگاه سالانه «جی‌تکس»  در دبی است.

دکتر فرجی با بیان این‌که هدف اصلی هوشمندسازی شهرها بهره‌گیری از ابزارهای جدید نظیر توکه نایز کردن و استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی است، توضیح داد: این یک قاعده و بازی «برد – برد» است، به شرطی که همه بازیگران در این اکوسیستم در فرآیند طراحی شهر هوشمند مشارکت داشته باشند.

نقش دانشگاه و صنعت در ایجاد شهر هوشمند

وی، در ارتباط با نقش دانشگاه و صنعت در ایجاد شهر هوشمند، تصریح کرد: اگر موضوع را به‌عنوان یک مثلث در نظر بگیریم، به‌طور قطع در مرکز مثلث حکمرانی قرار دارد که فلسفه ایجادش بحث رگولاتوری و تنظیم‌گری است؛ اما دانشگاه‌ها می‌توانند در حوزه R&D (تحقیق و توسعه) در ارتباط با ایجاد شهر هوشمند نقش بی‌بدیلی را بازی کنند و طبیعتاً صنعت هم می‌تواند در حوزه سرویس و حتی حوزه تولید محصولات(product) و یا در قالب خدمت خدمات هوشمندی ارائه کند.

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران با بیان این‌که حلقه اتصال و بخش کلیدی در ایجاد شهر هوشمند بازیگران اصلی یعنی همان مردم هستند، توضیح داد: اگر قصد دارید در شهر هوشمند کالایی تولید و یا خدمتی ارائه کنید، باید در درجه نخست اقتضائات و مختصاتی که قرار است مصرف‌کننده آن باشند را بشناسید، نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن این ویژگی‌ها و خصوصیات در ایجاد شهر هوشمند موفق باشید؛ از جمله ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی بوم طبیعی و اکوسیستم آن محیط یعنی ویژگی‌های جغرافیایی آن محیط که حتی می‌تواند در نوع استفاده از برخی محصولات و خدمات تأثیرگذار باشد.

دکتر فرجی با تأکید مجدد بر این‌که نمی‌توان بدون شناخت همه این موارد، کالایی تولید یا خدماتی ارائه کرد که برای مردم قابل استفاده باشد و همه از آن منتفع شوند، گفت: اگر قرار است این بازی یک طرفه باشد و بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های افراد صرفاً با این هدف و فرض که یک مجموعه‌ انفرادی محصول یا خدمتی تولید کند، قطعاً نمی‌توانیم بگوئیم که همه بازیگران و اکوسیستم‌ها از آن منتفع شده‌اند، صرفاً زمانی این اتفاق می‌افتد که همه بازیگران در فرآیند این طراحی مشارکت داشته باشند.

پیشنهاد «هاب شهر هوشمند» تلاش برای گردهم آوردن همه اتفاقات به‌منظور ایجاد شهر هوشمند

وی با بیان این‌که برای دستیابی به شهر هوشمند پایدار مبتنی بر نیازهای مردم چاره‌ای جز توجه و تمرکز بر اکوسیستم نداریم، ادامه داد: ما برای این موضوع در مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران کمیته‌ای را با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تحت‌عنوان «کمیته ملی شهر هوشمند» متشکل از ۱۹ عضو شامل ۱۶ عضو حقوقی و ۳ عضو حقیقی تشکیل داده‌ایم.

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران، افزود: بنا بر همین موضوع است که می‌توانیم نیازها و مسائل را با تکیه بر همه بازیگران احصاء کنیم و این اتفاق مقدور نیست، جز این‌که همه فعالیت‌های پراکنده در مناطق بزرگ شهری و با جمعیت بیش از یک میلیون نفر جمعیت را در قالب هم‌افزایی و یکپارچه‌سازی گرد هم آوریم؛ از این‌رو برای این موضوع ایجاد «هاب شهر هوشمند» را پیشنهاد داده‌ایم.

دکتر فرجی توضیح داد: برای این‌که بتوانیم اتفاقات این حوزه را در کنار هم و در یک مجموعه واحد جمع کنیم، تلاش‌های فراوانی شده است که از آن جمله تشکیل کمیته و دیگری پیشنهاد ایجاد هاب شهر هوشمند است. امید می‌رود حکمرانی و حاکمیت با تنظیم‌گری و توسعه اکوسیستم مناسب این اتفاق را تسهیل کند تا ما بتوانیم در آینده نزدیک شاهد شکل‌گیری Unicorn ها و کسب و کارهای بزرگی باشیم که بتوانند چرخ اقتصاد کشور را فراتر از اقتصاد نفتی و اقتصاد مبتنی بر ساخت و ساز شهری هدایت کند.

وی، اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر چالش‌های موجود در برخی شهرها از طریق فرآیند هوشمندسازی حل و فصل شود و شاهد شهرهای سبزتر، زیست‌پذیرتر و در یک کلمه «به‌گشت عرصه شهری» باشیم.

این دانشیار دانشگاه تهران، در تعریف شهر هوشمند گفت: پیش از تعریف شهر هوشمند باید یک نگاه و سیر تاریخی به تطور شهر هوشمند در دنیا داشته باشیم؛ شهری که با عنوان هوشمند و با ادبیات برنامه‌ریزی در دنیا جا افتاد و بسیار از آن استفاده می‌شود.

دکتر فرجی با بیان این‌که شهر هوشمند در دنیا سومین نسل خود را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: نخستین نسل شهر هوشمند دهه ۹۰ میلادی ایجاد شد، این شهرهای هوشمند مبتنی بر سنسورها بودند؛ یعنی با توجه به تبعات انقلاب سوم صنعتی شهرهای هوشمند مبتنی بر فناوری‌های جدید شکل عینی به خودشان گرفتند اما در اوایل قرن ۲۱ مفهوم شهر هوشمند از نظر تعریف دچار تغییر و تحولاتی شد و دیگر برآیند و خروجی شهر هوشمند تنها ایجاد مجموعه‌ای از سنسورها نبود.

وی، تصریح کرد: نسل دوم شهر هوشمند درباره نیاز روز جامعه جهانی و شهرها در اقصی نقاط جهان به‌ویژه با افزایش سطح آلودگی‌های زیست‌محیطی شهرهای هوشمند مفهوم زیروکربن یا صفر کربن تعریف شد به‌عبارت دیگر در نسل دوم شهر هوشمند شهرهایی شدند که فلسفه و هدفشان، دستیابی به محیط‌های تمیزتر یا اصطلاحاً کاهش حجم آلودگی‌های زیست‌محیطی بود.

نسل سوم شهر هوشمند مبتنی بر نیازها و اقتضائات مردم است

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران، ادامه داد: اما نسلی که ما هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم یا همان شهرهای هوشمند نسل سوم، شهرهایی مبتنی بر نیازها و اقتضائات مردم است؛ از همین‌رو شهرهای هوشمند در این نسل را شهرهای مردم‌محور یا شهروندمحور یا Citizen Center  می‌دانند، چون اصل بر این است که استفاده‌کنندگان و بهره‌برداران نهایی شهرهای هوشمند در سراسر جهان، شهروندانی هستند که چه در نقاط شهری یا حتی پهنه‌های روستایی حضور دارند.

دکتر فرجی با بیان این‌که تا زمانی که شهرهای هوشمند مورد استفاده مردم قرار نگیرند، عملاً نمی‌توانیم آن‌را یک محصول یا خروجی با نام شهر هوشمند بدانیم، گفت: تعریف‌های متعددی درباره شهر هوشمند ارائه شده است که در این رابطه می‌توان از اصطلاح جنگ تعاریف هم استفاده کرد.

وی با بیان این‌که تنوع شهر هوشمند به تنوع شهرها در سراسر جهان خصوصاً در ایران برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در ایران حدود ۱۵۰۰ شهر وجود دارد که از این تعداد بخش محدودی (حدود ۵۴ شهر)، شهرهایی با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت (اکثراً شهرهای کوچک) هستند.

این دانشیار دانشگاه تهران، با بیان این‌که تنوع شهر هوشمند به تنوع شهرهای جهان مرتبط است، در تعریف شهر هوشمند گفت: شهر هوشمند شهری است که در آن تصمیمات به‌درستی گرفته می‌شود، مسیر درستی را انتخاب می‌کند و آینده قابل پیش‌بینی دارد. این ۳ بخش از شهر هوشمند در خودش قیدهایی هم دارد.

دکتر فرجی، ادامه داد: در بخش اصلی تعریف شهر هوشمند که باید تصمیمات درستی گرفته شود، ارتباط نزدیک و بدون تردیدی با فناوری‌های عصر جدید وجود دارد. در این رابطه نکته قابل توجه کلان داده است. تا زمانی که ما نسبت به یک پدیده یا نسبت به محیط خود، آگاهی و شناخت کافی نداشته باشیم، نمی‌توانیم تصمیمات درستی بگیریم، پس وقتی درباره تصمیم درستی صحبت می‌کنیم، پایه و مبنای آن تصمیم کلان داده است.

وی با بیان این‌که کلان داده می‌تواند به ما کمک کند از طریق  Data Mining (داده کاوی) محیط خود را بهتر بشناسیم، تصریح کرد: بدین ترتیب تصمیمات درستی گرفته می‌شود که خروجی این تصمیمات «به‌گشت عرصه شهری» است.

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران، با اشاره به ۲ ویژگی دیگر شهر هوشمند که مسیر درست و آینده قابل پیش‌بینی است، گفت: مسیری که قرار است درست انتخاب شود، قطعاً به فناوری‌های زیادی نظیر هوش مصنوعی، بلاک‌چین یا ابزارهای جدید VR و AR  که به سیمولیشن کردن پدیده‌های شهری کمک می‌کند، مجهز است تا بتوانیم مسیر درستی را انتخاب کنیم.

دکتر فرجی با بیان این‌که نکته اساسی در این‌باره کاهش عدم قطعیت‌ها در آینده است، ادامه داد: چون شهری که در آن عدم قطعیت، فراوان است بسیاری از تصمیمات در خوف و رجا گرفته می‌شود و عملاً نمی‌توان در آن از پدیده‌هایی نظیر ثبات سرمایه‌گذاری و ... صحبت کرد.

وی با بیان این‌که نکته اصلی که شاید تصور چندان درستی هم نباشد، این است که خود شهر هوشمند را به‌عنوان یک محصول بدانیم، خاطرنشان کرد: این در حالی است که شهر هوشمند یک بستر یا ابزاری است که قرار است به یک محصول که همان ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان است، برسد.

هدف از ساختن شهر هوشمند ایجاد محیط شهری پایدار برای زندگی آسوده مردم است

این دانشیار دانشگاه تهران با بیان این‌که ما شهر هوشمند می‌سازیم که بتواند عرصه شهری یا محیط شهری پایدارتری را برای مردم فراهم کند، تا مردم بتوانند در آن شهر راحت‌تر زندگی کنند،  خاطرنشان کرد: قطعاً این مفهوم با مفهوم شهر دانش دانشگاه تهران تفاوت‌های فراوانی دارد و نمی‌توان این ۲ را یکسان تلقی کرد، شاید شهر دانش بخشی از پروژه شهر هوشمند باشد، اما شهر هوشمند نیست.

دکتر فرجی توضیح داد: هدف از ایجاد شهر هوشمند در درجه نخست برطرف کردن چالش‌های موجود در شهرهای سراسر ایران است، ما در شهرهای‌مان مسائل و مشکلات فراوانی داریم؛ چه شهرهایی که به‌صورت ارگانیک ایجاد شده‌اند و چه شهرهایی که با برنامه‌ریزی و چه شهرهایی که از طریق تبدیل روستا به شهر ایجاد شده‌اند که دسته سوم شهرهای اخیر و معاصر هستند.

وی با بیان این‌که هر کدام از این شهرها خود مشکلاتی دارند، افزود: از آن جمله می‌توان به وجود ۲۷۰۰ محله ناکارآمد با بافت فرسوده و به مساحت بیش از ۷۰ هزار هکتار در سراسر کشور اشاره کرد که اکثر شهرهای ما با این مسأله دست به گریبان هستند.

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران، موضوع دفع و یا بازیافت پسماندهای جامد و زائد شهری را از دیگر چالش‌های بسیاری از شهرها به‌ویژه شهرهای شمالی به‌علت شرایط خاص زیستی آن‌ها برشمرد و افزود: مسأله ترافیک از دیگر مسائل شهرهای کوچک و متوسط به‌ویژه شهرهای توریستی است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

دکتر فرجی، مسائل مالی و اقتصادی را از دیگر چالش‌های موجود در شهرهای کشور دانست و خاطرنشان کرد: چون شهرهایی که ما درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم، چه جنس اقتصاد شهری‌شان و چه خود شهرداری‌ها درآمد پایداری ندارند (با وجود تصویب قانون درآمد پایدار در سال گذشته) از این‌رو می‌تواند محمل خوبی برای تحقق این اتفاق باشد.

وجود آسیب‌های اجتماعی در شهرها از اصلی‌ترین انگیزه‌ها برای ایجاد شهرهای هوشمند در ایران

وی، توضیح داد: ماده ۱ قانون درآمد پایدار که آئین‌نامه اجرایی آن هم امسال تدوین شده است، محلی برای استفاده از ابزارها، روش‌ها و فناوری‌های نوین است. در حوزه‌های دیگر نظیر حوزه‌های اجتماعی بحث آسیب‌های اجتماعی نظیر دزدی‌ها، کیف‌قاپی‌ها ... مجموعه یا پکیجی از دیگر چالش‌هاست که این موضوع می‌تواند یکی از اصلی‌ترین انگیزه‌ها برای حرکت به‌سمت ایجاد شهرهای هوشمند در ایران به‌خصوص موضوع توسعه اکوسیستم نوآوری و تلاش برای خلق اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

این دانشیار دانشگاه تهران، ادامه داد: از دیگر انگیزه‌ها برای ایجاد شهر هوشمند ایجاد اقتصاد دانش‌بنیان با هدف جدا کردن اقتصاد نفتی در مقیاس ملی و اقتصاد مبتنی بر ساخت و ساز در عرصه شهری است و شاید اصلی‌ترین هدف برای ایجاد شهرهای هوشمند در کشور باشد.

دکتر فرجی گفت: قصد ما در مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران، یکپارچه کردن فعالیت‌ها و حل معضلات و چالش‌های شهرهای سراسر کشور است و در این راستا اقداماتی را هم پیش برده‌ایم و کارهایی را به‌خصوص در حوزه مطالعاتی و طراحی صنعت‌های سیاستی و مطالعاتی انجام داده‌ایم تا بتواند راهنمای عمل یا به اصطلاح انگلیسی‌ها تول کیدز خوبی برای مدیران شهری به‌منظور حل چالش‌های شهر هوشمند باشند.

سازمان‌های بین‌المللی تعیین‌کننده شاخص‌های شهر هوشمند

وی با بیان این‌که در مقیاس بین‌المللی مطالعات و شاخص‌های متنوعی برای شهر هوشمند طراحی شده است، افزود: شاید یکی از منابع و مراجعی که به‌طور مکرر در این حوزه نسخه‌های جدیدی از این شاخص‌ها منتشر کرده است، مجموعه ITU یا سازمان جهانی مخابرات(اتحادیه جهانی مخابرات) است که در کنار آن سازمان جهانی استاندارد یا همان ISO هم شاخص‌هایی را در این حوزه ارائه کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران در دانشگاه تهران، یادآور شد: البته مجموعه‌های دیگری هم نظیر وایپو (سازمان جهانی مالکیت فکری) یا مجموعه‌هایی نظیر دیلویت وجود دارند که شاخصه‌های متعددی را برای بررسی و سنجش شهرهای هوشمند ارائه کرده‌اند.(به نقل از ایسنا)

ارتقای هیات علمی از مقاله محوری صرف خارج شد.

  • ۱۰۲
قائم مقام وزیر علوم جزئیات آیین نامه ارتقا اساتید را تشریح کرد و گفت: با پیش بینی ۹ محور آیین نامه ارتقای هیات علمی از مقاله محوری صرف خارج شد.
به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان، محمد سلیمانی قائم مقام وزیر علوم‌ و رئیس مرکز هیات های امنا و هیات ممیزه در نشست خبری که صبح امروز درباره آیین‌نامه ارتقا اساتید در محل وزارت علوم برگزار شد با عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیات همراه گفت: دانشگاه و پیشرفت کشور بحث مهمی است هر ملت علم را بدست آورده توانسته مراحل پیشرفت را سریع طی کند مانند ملت ایران که توانست در زمینه های مختلف علمی گام های مهمی بردارد.
وی ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد علمی کشور می‌تواند موثر باشد بحث آیین نامه ارتقا اساتید دانشگاه است. همان طور که مقام‌معظم رهبری تاکید دارند دانشگاه محل تولید علم و جهت دهی به علم و عالم است بنابراین آیین‌نامه ارتقا در تولید علم، جهت دهی علم و عالم اثر مستقیم دارد بنابراین بازنگری آیین نامه مذکور در همین سه محور صورت گرفته و در اردیبهشت ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
شرط فناوری به ارتقای اساتید اضافه شد
وی یاد آورشد: ویژگی مهم آیین‌نامه ارتقا، در گذشته چهار محور فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی بود در آیین نامه جدید با توجه به اهمیت فناوری محور فناوری نیز مورد توجه قرار گرفته است، در آیین‌نامه ارتقای جدید در بخش فرهنگی به شاگرد پروری توجه ویژه شده است و اساتید می توانند در این حوزه امتیاز لازم بگیرند.
وی ادامه داد: محور بعدی در آیین نامه جدید مسئولیت فردی اساتید است که معیارهایی برای محور لحاظ شده است یک مورد دیگر مسئولیت اجتماعی اساتید است اگر استادی در سطح اجتماع تلاش زیادی داشته باشد برون دادهایی که در اجتماع دارد می‌تواند در ارتقا وی اثر گذار باشد.
توجه جدی به سرآمدی در آموزش
سلیمانی افزود: در حوزه آموزش نظم و انضباط و کیفیت تدریس که از قبل بود و اکنون غنی تر شده، هدایت دانشجویان و سرآمدی آموزشی در آیین نامه جدید مورد توجه قرار گرفته، و همچنین به تولید محتوای آموزشی بیشتر توجه شده است تولید محتوای اموزشی توسط اساتید توجه شده است.
وی افزود: در بخش پژوهش، طرح های پژوهشی محور مد نظر است این موضوع که اساتید طرح های پژوهشی از جامعه و صنعت بگیرند و به وسیله آن کار تیمی انجام دهند، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
قائم مقام وزیر علوم افزود: در آیین نامه جدید به موضوع کرسی های تخصصی و ترویجی توجه بیشتری شده است همچنین به مقالات اهمیت داده می‌شود.
امتیاز تربیت دانشجوی پسادکتری
وی ادامه داد: اثر بدیع، کتاب و افتخارات پژوهشی اساتید از دیگر مواردی است که به آن توجه شده است، همچنین اینکه یک استاد بتواند فارغ التحصیلان دکتری را به صورت پسا دکتری در بخش پژوهش به کار گیرد در آیین نامه جدید به آن توجه شده است.
سلیمانی با بیان اینکه به دانش فنی در بخش فناوری توجه ویژه شده است افزود: برای همه سطوح فناوری در این‌ آیین نامه معیارها و مشخصاتی تعیین شده است تا اساتید از این اقدامات بهره مند شوند.
وی افزود: همچنین به کاربردی کردن دستاوردهای اساتید توجه ویژه شده است. موضوع اختراع و اکتشاف که از قبل هم بوده در این آیین نامه نیز به آن توجه شده است به سرآمدان اساتید در حوزه پژوهش توجه ویژه شده است بنابراین در دانشگاه ها سرآمدان فناوری خواهیم داشت.
قائم مقام وزیر علوم افزود: همچنین به فعالیت یک استاد فناور توجه ویژه شده است. در حوزه فعالیت علمی اجرایی تکالیفی بر عهده هیات علمی است و ارزیابی می‌شود در آیین نامه جدید به این موضوع توجه شده تا اساتید از این امتیازات بهره ببرند به مشارکت اساتید در نیازهای کشور نیز توجه ویژه شده است.
امتیاز ارتباط دانشگاه با صنعت افزایش یافت
وی ادامه داد: حتی فعالیت عام المنفعه نیز مورد توجه قرار گرفته است، موضوع ارتباط با صنعت و جامعه در آیین‌نامه جدید برجسته تر شده است. یکی از مسائل مهم‌ مجلات علمی است برای مسولان مجله های علمی هم امتیازاتی لحاظ شده که مجله های علمی را در سطح جهانی ارائه کنند.
وی افزود: راهبری پروژهای بزرگ تحقیقاتی، جذب دانشجویان خارجی نیز مورد توجه قرار گرفته است. همچنین حوزه مسولیت های اجرایی که اساتید می‌توانند حضور داشته و اثر گذار باشند نیز مورد توجه قرار گرفته است.
ارتقا دیگر صرفا به مقاله متکی نیست
سلیمانی افزود: بحث دیگری که دغدغه همه اساتید و رهبری نیز بود بخش وتویی آیین‌نامه ارتقا بود و در این بخش ضعف وجود داشت، بخش وتویی آیین‌نامه مقاله محور بود بنابراین اقداماتی صورت گرفت تا مسیرهای جدیدی باز شده و ارتقا صرفا متکی بر مقاله نباشد.
وی افزود: از این رو ۹ محور شناسایی و در آیین نامه ارتقا اساتید پیش بینی شد تا اساتید از ۹ طریق امتیازات وتویی ارتقا را کسب کنند این ۹ محور شامل طرح های پژوهشی، کرسی های نظریه پردازی و تخصصی، اثر بدیع ارزنده هنری و ادبی، انتشار کتاب تصنیفی و تالیفی، اختراع، تولید و تجاری سازی، اکتشاف، مقاله است.
سلیمانی تاکید کرد: در همه این ۹ محور استاد باید پدید آورنده اصلی باشد. اگر اساتید امتیازات حداقلی وتویی بدست آوردند می‌توانند به رتبه بالاتر ارتقا یابند. یک استاد می‌تواند از ۳ محورامتیازات وتویی را به صورت تجمیعی بدست آورد.
وی با بیان اینکه در این آیین نامه یک سری الزامات پیش بینی شده است افزود: یک‌محور از این الزامات محور اداری استخدامی است یک استاد دانشگاه برای ارتقا باید ماندگاری داشته باشد یا اینکه یک استاد برای طی مراحل بازنشستگی باید یک‌سال قبل درخواست خود را تحویل هیات ممیزه دهد تا زمان برای بررسی باشد. البته این زمان در آیین نامه قبلی دو سال بود، یا باید صلاحیت عمومی را داشته باشد و یا باید شرایط مندرج در آیین نامه های دانشگاه را داشته و حضور تمام وقت در دانشگاه داشته باشد.
قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: محور علمی هم جز الزامات آیین نامه است به عنوان‌مثال یک دانشیار باید حتما قبل از آن استادیار باشد و برای استادی حتما دانشیار شده باشد. برای ارتقا باید حداقل ۳ مقاله داشته باشد و یا در بخش آموزشی و پژوهشی هرکدام باید امتیازاتی کسب کند.
وی افزود: همچنین در الزامات حرفه ای، یک استاد باید حتما دارای صفحه خانگی باشد و برون داده های آموزشی، فرهنگی و اجرای خود را آنجا قرار دهد تا دیگران از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: استاد باید حتما دارای برنامه ۵ ساله بوده و آن را به تصویب دانشگاه برساند. باید نمرات دانشجو را به موقع اعلام و دروس را طی هفته توزیع کند.
سلیمانی افزود: دانشگاه موظف است زیرساخت لازم برای کارنامه الکترنیکی اساتید را ایجاد کند، همچنین دانشگاه یک کارشناس خبره موثر برای کمک به استاد در اختیار دانشکده ها و اساتید قرار دهد و زمینه و زیرساخت های لازم برای حضورغیاب برخط را فراهم کند دانشگاه باید کارگاه آموزشی برقرار کند تا اساتید با روش های مختلف پژوهش و ارتباط صنعت بهتر آشنا شوند.
معافیت از امتیازهای علمی اجرایی آیین نامه ارتقا با داشتن ۳ فرزند زیر ۶ سال
سلیمانی در پاسخ به سوال مهر در خصوص اقتضائات خاص زنان هیأت علمی در آیین نامه ارتقا گفت: در بخش علمی اجرایی درجهت تحکیم بنیان خانواده و تشویق به فرزندآوری، بانوان عضو هیات علمی در زمان تقاضا در صورت داشتن فرزند زیر ۶ سال به‌ازای هر فرزند ۳۰ درصد از حداقل امتیازهای علمی و اجرایی معاف می‌شوند.
وی ادامه داد: یعنی یک استاد باید در حوزه علمی اجرایی یک کف امتیازی را کسب کند، به‌عنوان مثال برای یک استادیار که می خواهد دانشیار شود باید در علمی اجرایی ۱۵ امتیاز کسب کند، آن وقت اگر یک فرزند زیر شش سال داشته باشد ۱۰ امتیاز برای وی کافی است و اگر دو فرزند زیر شش سال داشت ۵ امتیاز کافی است و اگر سه فرزند زیر شش سال داشته باشد در بخش علمی اجرایی وتویی از وی قبول می‌کنند.
وزیر علوم برای آیین نامه ارتقا ۱۰۰ ساعت وقت گذاشت
وی همچنین افزود: برای تدوین آیین نامه ارتقا اساتید وزیر علوم بیش از ۱۰۰ ساعت حضور فیزیکی در کارگروه داشته است.

پذیرش دانشجوی دکتری و دستیاری دامپزشکی در دانشگاه تهران

  • ۱۱۴

شرایط و ضوابط پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی و دستیاری دامپزشکی تهران اعلام شد.

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان، دانشگاه تهران در راستای تحقق رسالت خود مبنی بر گسترش دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای سال ۱۴۰۳ در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) نیمه متمرکز، از بین پذیرفته شدگان مرحله اول چند برابر ظرفیت آزمون برگزار شده سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور، از طریق ارزیابی تخصصی، مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی مطابق با قانون سنجش و پذیرش و مصوبات شورای سنجش و شیوه نامه داخلی دانشگاه، در دوره دکتری تخصصی (Ph.D) و دستیاری دامپزشکی دانشجو می‌پذیرد.

شایان ذکر است بازه زمانی ثبت نام برای شرکت در مصاحبه و زمان تقریبی ارزیابی مرحله دوم آزمون دکتری تخصصی Ph.D (مصاحبه)، از اواسط خرداد ماه سال جاری خواهد بود.

جزییات شرایط و ضوابط پذیرش و مدارک لازم جهت مصاحبه در این لینک قابل مشاهده است.

جذب هیات علمی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی

  • ۱۲۰

ییس مرکز جذب وزارت علوم درباره حل مشکل جذب هیات علمی در دانشگاه و موسسات غیرانتفاعی و غیردولتی گفت: یک مسیر جدید برای جذب هیات علمی در دانشگاه های غیرانتفاعی باز شده است.

به گزارش پایگاه خبری کافه دانشگاهیان محمد خلج امیر حسینی در درباره حل مشکل جذب هیأت علمی در دانشگاه و مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی، یک مسیر جدید برای جذب هیأت علمی در دانشگاه‌های غیرانتفاعی باز شده است، در فرایند جذب اعضای هیأت علمی معمولاً سه نفر در هر کد رشته محل به عنوان رقیب برای پذیرش به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند و از میان این سه نفر یک نفر به عنوان عضو هیأت علمی پذیرش می‌شود.

براساس مجوز مرکز جذب دو نفر رقیب دیگر که در اولویت جذب قرار نمی‌گیرند اگر حد نصاب‌های حداقلی علمی و عمومی را داشته و تحقیقات و استعلامات آنها مثبت باشد، دانشگاه‌های غیرانتفاعی غیردولتی می‌توانند از بین این افراد، کسانی را که تمایل دارند به عنوان هیأت علمی پیمانی جذب کنند.

رئیس مرکز جذب وزارت علوم بیان داشت: این روش میان‌بر بسیار خوبی برای این دانشگاه‌ها است ولی درباره پذیرش هیأت علمی پاره وقت (پیشنهاد وزیر علوم برای پذیرش هیأت علمی در دانشگاه‌های غیر انتفاعی) در این دانشگاه‌ها، باید توسط شورای گسترش و معاونت آموزشی وزارت علوم بررسی شود. چون شرط جذب دانشجو توسط غیرانتفاعی‌ها منوط به هیأت علمی است باید این موضوع آنجا بررسی شود و درصورت تصویب مرکز جذب نیز حمایت می‌کند درواقع به شکلی شرایط ساده‌تر می‌شود.

خلج امیرحسینی درباره تسهیل فرایند جذب نخبگان افزود: به دبیران جذب هیأت علمی دانشگاه‌ها ابلاغ شده است هر فردی را که بنیاد ملی نخبگان در طرح شهید شهریاری تأیید کند و آن فرد اگر به دانشگاهی مراجعه کند و دانشگاه به تخصص وی نیاز داشته باشد، دانشگاه می‌تواند این مورد را در هیأت اجرایی جذب بررسی کرده و بدون شرکت در فراخوان وی را پذیرش کند و به هیأت مرکزی جذب ارجاع دهد تا جذب شود. موارد زیادی از این افراد بوده اند که بنیاد ملی نخبگان آنها ر ا تأیید کرده و خود این افراد با دانشگاه هماهنگ کرده و پذیرش شده اند.

این بار مصاحبه ی دکتری آسان شد

  • ۱۰۸

به گزارش کافه دانشگاهیان 

 با توجه به ابلاغیه 26\20\1403 و تصویب حدنصاب نمره ی مرحله دوم مصاحبه دانشگاه ها و موسسات عالی آموزشی کشور از سال 1403 به بعد آزمون دکتری (نیمه متمرکز) مطابق ماده پنجم قانون سنجش و پذیرش دانشجو  کشور می باشد و نمره نهایی  شامل مجموع نمرات آزمون متمرکز، سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه و همچنین طرح‌واره (در رشته‌محل‌های پژوهش‌محور) است و  در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 1394/12/18مجلس شورای اسلامی محاسبه می‌شود، اختیار دارند حدنصاب نمره برای هر کدرشته‌محل تعیین کنند و سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور مکلف است در پذیرش نهایی حدنصاب مذکور را اعمال نماید».

بنابراین علی‌رغم توضیحات مندرج در دفترچه‌های آزمون مذکور، نحوه اعمال حدنصاب مرحله دوم بر اساس مصوبه جدید صورت خواهد گرفت.

( به نقل از سازمان سنجش)

کد خبر:89252130

مطالب پیشنهادی

تماس با من

  • ایمیل: fdpub@yahoo.com
  • تلفن: 02166490178
  • فاکس: 02166490179
  • موبایل: 09121308639
  • آدرس خبرگزاری: تهران، میدان انقلاب اسلامی، خ 16 آذر روبروی درب غربی دانشگاه تهران ک پارسی پ 6

همکاری با ما

چنانچه مایل به همکاری با ما هستید می توانید اخبار و مقالات خود را از طریق راه های ارتباطی به دست ما برسانید تا بعد از تایید سردبیر سایت منتشر نماییم؛ سردبیر پایگاه خبری: مهندس سامان بیات ترک.